Door mediation meer persoonlijk contact en snellere oplossing van conflicten.
UWV gaat vanaf oktober 2005 conflicten over de WW in overleg met de uitkeringsgerechtigde zelf oplossen. UWV zet daarvoor een bemiddelaar (
‘mediator’) in, waardoor bezwaarzaken sneller, minder juridisch en succesvol worden opgelost. Uit een proef met
mediation heeft het UWV geleerd wat iedere burger al weet. Want bij een geschil met een (semi-)overheidsinstantie worden ‘persoonlijk contact’ en ‘een snelle oplossing’ worden bij bezwaarzaken erg op prijs gesteld, aldus het UWV.
Uit een proefproject met deze vorm van bemiddeling, het zogeheten
mediation, blijkt dat klanten deze aanpak zeer op prijs stellen. In 84% van de geselecteerde bezwaarzaken is het conflict tot tevredenheid van beide partijen opgelost. UWV denkt met het invoeren van mediation haar dienstverlening en klantgerichtheid te verbeteren.
UWV selecteerde 150 bezwaarzaken en benaderde de cliënten met de vraag of zij wilden meewerken aan de proef. Vooral bezwaarzaken die niet puur juridisch zijn, kwamen in aanmerking omdat de wet zelf geen ruimte voor discussie. In Utrecht werd mediation al aan de telefoon ingezet. Zo bleek dat bij 42% van de cliënten het geschil na het telefonische gesprek al was opgelost. De doorlooptijd voor bezwaar was korter, zaken konden binnen 14 dagen worden opgelost.
Samen oplossen
Tijdens het mediationgesprek wordt dieper ingegaan op de argumenten van beide kanten. Mediation is er op gericht om samen tot een oplossing te komen. Als blijkt dat partijen er toch niet samen uitkomen, dan kan altijd nog een bezwaarschrift worden ingediend. De uitkomst van de mediation is bindend.
In oktober 2005 begint UWV met het stapsgewijs inzetten van de andere aanpak en mediation om conflicten over de WW op te lossen. UWV start in oktober ook met een proef voor WAO- en Ziektewetcliënten die bewaar hebben gemaakt. Het accent zal hier liggen op medische en arbeidskundige aspecten van een conflict.