Van mondige werknemer tot nieuwsgierige leider
Verantwoordelijkheid nemen leidt tot succes.
Nederlandse ondernemers zien snel een gat in de markt en gaan recht op hun doel af. Doordat we in een klein land leven, zijn Nederlandse ondernemers over de hele wereld te vinden. Dat ondernemerschap komt omdat Nederlanders verantwoordelijkheid nemen in hun onderneming. Dat stelt prof.dr. Willem Verbeke, hoogleraar
Knowledge-based marketing en directeur van het
Institute voor Sales & Accountmanagement (ISAM) van de
Erasmus Universiteit Rotterdam.
Verbeke, zelf een Vlaming, publiceerde onlangs zijn nieuwe werk
Nieuwsgierig leiderschap: Een ontdekkingstocht naar de persoon achter de leider. De hoogleraar bewondert de Nederlandse ondernemingsgeest al lange tijd. Hij vindt dat Nederlandse ondernemers zich goed in de wereld van de klant inleven en recht op hun doel af gaan. Omdat Nederland klein is, lopen ze eerder de grenzen over om de wereld te veroveren.
Keuze durven maken
Het blijkt dat 'leiders' in hun jeugd niet de meest makkelijke mensen zijn, maar het ondernemerschap al wel in hun bloed hebben. Ze durven te kiezen en zetten de omgeving naar hun hand. Maar ze passen zich ook aan, als dat nodig is.
Nieuwsgierig leiderschap komt volgens de hoogleraar overal voor: bij huisvrouwen, coaches van jeugdvoetbalteams, jonge managers of verpleegsters. Het zijn allemaal wel mensen die op de werkvloer hun verantwoordelijkheid durven te nemen.
Mondige werknemers
Verbeke pleit ervoor om de ‘mondige en daadkrachtige Nederlandse werknemer’ meer tot zijn recht te laten komen binnen de Nederlandse samenleving.
Nederlanders hebben recht op nieuwsgierige leiders die beperkingen weten om te zetten in kansen. ‘Nieuwsgierige leiders weten hun collega’s te inspireren door hun eigen doorzettingsvermogen en creativiteit', stelt Verbeke.