Het kabinet neemt nu toch weer stappen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, met speciale aandacht voor de zakelijke leasemarkt. Vanaf 2027 geldt een nieuwe fiscale norm: alle leaseauto's die werkgevers ter beschikking stellen voor privégebruik van werknemers, moeten volledig emissievrij zijn. Werkgevers die vanaf dat jaar toch kiezen voor fossiele auto's krijgen te maken met een pseudo-eindheffing van 52% over de bijtelling voor privégebruik.
Deze maatregel wordt opgenomen in het Belastingplan 2026, maakt minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) bekend.
De verplichting tot elektrisch leasen is onderdeel van een nieuw pakket aan milieumaatregelen die de CO2-uitstoot in 2035 moet halveren.
Elektrische auto's financieel interessanter
Van 2026 tot en met 2028 verhoogt het kabinet de gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor volledig elektrische personenauto’s van 25% naar 30%. Dit betekent dat vooral grotere elektrische en fossiele auto's de komende jaren gelijk belast worden, terwijl het verschil voor kleinere en middelgrote voertuigen afneemt.
Om de lagere inkomsten uit deze maatregelen op te vangen, gebruikt het kabinet onder andere geld uit het Klimaatfonds en vrijgekomen gelden uit andere fiscale aanpassingen. Als de Europese Commissie eind 2025 met eigen voorstellen voor normering van de leasemarkt komt, kan het kabinet mogelijk de nationale maatregelen deels terugdraaien.
Hervorming autobelastingen
Op langere termijn wil het kabinet de autobelastingen grondig herzien. Hierbij wordt gedacht aan het wijzigen van de belastinggrondslag van gewicht naar voertuigoppervlak. Ook wordt overwogen een tenaamstellingsbelasting in te voeren, waarbij elektrische auto's bij aankoop, nieuw of gebruikt, belast worden.
Deze belasting kan variëren afhankelijk van voertuigoppervlak of leeftijd. Het kabinet gaat hierover in gesprek met stakeholders en zal voor het zomerreces de Tweede Kamer informeren over de verdere uitwerking.
Praktische implicaties voor werkgevers en HR
Werkgevers en HR-afdelingen moeten zich voorbereiden op deze veranderingen. De nieuwe maatregelen maken elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijker, maar vereisen tegelijkertijd strategische keuzes in het wagenparkbeheer.
HR kan bijdragen aan het stimuleren van duurzame mobiliteitskeuzes binnen organisaties door medewerkers goed te informeren en tijdig aan te haken bij deze fiscale ontwikkelingen.
Belangrijkste maatregel voor HR |
Ingangsdatum |
Gevolgen voor werkgevers |
Pseudo-eindheffing fossiele leaseauto's |
2027 (Belastingplan 2026) |
52% belasting over bijtelling privégebruik bij fossiele leaseauto’s |
Gewichtscorrectie MRB elektrische auto's verhoogd naar 30% |
2026-2028 |
Gelijkstelling belasting grotere elektrische en fossiele auto's |
Mogelijke Europese normering |
Eind 2025 |
Aanpassing nationale normering indien EU-wetgeving volgt |
Hervorming autobelastingen |
Voor zomerreces contourenbrief |
Overweging wijziging belastinggrondslag (gewicht naar oppervlak) en invoering tenaamstellingsbelasting elektrische auto's |