De nieuwsberichten stapelen zich op. Zowel managers als medewerkers blijken vaak teleurgesteld over de HR-functie. Wekken de HR-professionals verwachtingen die zij niet kunnen waarmaken? Of verwachten managers en werknemers simpelweg te veel? Een greep uit de recente berichten in de vakpers over het functioneren van HR-afdelingen. Laten we eens beginnen met de werknemers. Hoe denken zij volgens onderzoeken over de HR-discipline? Een zesje De meningen lopen uiteen, afhankelijk van het onderzoek. Volgens een opiniepeiling van Maurice de Hond voor P&O-Actueel zijn werknemers best te spreken over de P&O-afdeling. Al vindt éénderde de afdeling personeelszaken te onzichtbaar. Het medewerkerstevredenheid-onderzoeksbureau Integron komt niet verder dan een zesje voor P&O. Nederlandse werknemers geven de HR-afdelingen een 6,1 en vinden dat er veel te verbeteren valt. De HR-administratie is wel in orde, maar vooral op de andere terreinen zien zij veel ruimte voor verbetering. "Werknemers die langer dan 5 jaar in dienst zijn, die ouder zijn dan veertig jaar en die in vaste dienst zijn bij de werkgever, zijn ontevredener dan medewerkers die korter dan 5 jaar in dienst zijn, die jonger zijn dan 40 en die op detacheringbasis werken", aldus P&O Actueel. "Vooral het gegeven dat één op de tien medewerkers zich door HR geremd voelt in zijn of haar ontwikkeling is pijnlijk", aldus Integron. Dat werknemers ontevreden zijn over scholingsmogelijkheden, is voor Management Team aanleiding voor een stevige conclusie: "P&O-ers zorgen voor een hoog verloop". Eh? Bij steeds meer werkgevers zijn lijnmanagers verantwoordelijk voor personeelsbeleid. De HR-professionals faciliteren hen. Juist beslissingen over scholing en andere loopbaanmogelijkheden zijn doorgaans een verantwoordelijkheid van het management. Dat werknemers zo'n verantwoordelijkheidsverdeling niet begrijpen, is tot daar aan toe. Een deel van de verklaring hiervoor is dat de contacten tussen de HR-afdeling en de werknemers de afgelopen jaren zijn afgenomen; onder meer door automatisering en de introductie van self service-instrumenten. Weinig vertrouwen Maar hoe denken de verantwoordelijke managers over de HR-functie? Zijn zij wel tevreden? Allereerst is er het onderzoek van adviesbureau PricewaterhouseCoopers waaruit bleek dat slechts vier op de tien topmanagers erop vertrouwt dat de personeelsafdeling voldoende is toegerust om talenten te werven en te behouden. En volgens het Amerikaanse bureau Globoforce schieten HR-managers vaak te kort als "financiële of strategische business partner". Uit een Engels onderzoek kwam naar voren dat slechts één op de acht managers meent dat de HR-functie invloedrijk is in de organisatie. 27 procent van de managers noemt HRM bureaucratisch. Voorzichtig, is het oordeel van 15 procent, terwijl dertig procent denkt dat de HR-discipline niet voldoet aan de huidige eisen van de organisatie. "Managers hebben allerlei beelden van de personeelsafdeling die niet stroken met de ambities van de HR-discipline. Ze vergelijken het personeelsvak met een Skoda, een automerk in verandering. Er moet meer gebeuren om een serieuze gesprekspartner te worden van het management", aldus Personeelsnet over het onderzoek. Somberen? Is alle kritiek reden om te somberen en snel een ander vak te kiezen? Natuurlijk is het vervelend dat de HR-discipline in de beeldvorming voor een deel de klappen opvangt die voor het management zijn bedoeld. Maar de HR-professionals kunnen wel wat hebben, vooral omdat de kritiek steeds vaker voortkomt uit een besef dat talentmanagement essentieel is voor het voortbestaan van organisaties. Het HR-vak zit in een interessante fase waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan. Voor de P&O-professional kost het vaak al moeite om deze allemaal bij te benen. Om te voorkomen dat de HR-discipline blijft strijden tegen oude beelden, is het belangrijk om ook medewerkers en managers mee te nemen in de stand van het vak èn hen duidelijk te blijven maken wat ze wel en niet mogen verwachten van het HR-vakgebied nieuwe stijl.
De nieuwsberichten stapelen zich op. Zowel managers als medewerkers blijken vaak teleurgesteld over de HR-functie. Wekken de HR-professionals verwachtingen die zij niet kunnen waarmaken? Of verwachten managers en werknemers simpelweg te veel?
Een greep uit de recente berichten in de vakpers over het functioneren van HR-afdelingen. Laten we eens beginnen met de werknemers. Hoe denken zij volgens onderzoeken over de HR-discipline?
Een zesje
De meningen lopen uiteen, afhankelijk van het onderzoek. Volgens een opiniepeiling van Maurice de Hond voor P&O-Actueel zijn werknemers best te spreken over de P&O-afdeling. Al vindt éénderde de afdeling personeelszaken te onzichtbaar.
Het medewerkerstevredenheid-onderzoeksbureau Integron komt niet verder dan een zesje voor P&O. Nederlandse werknemers geven de HR-afdelingen een 6,1 en vinden dat er veel te verbeteren valt. De HR-administratie is wel in orde, maar vooral op de andere terreinen zien zij veel ruimte voor verbetering.
"Werknemers die langer dan 5 jaar in dienst zijn, die ouder zijn dan veertig jaar en die in vaste dienst zijn bij de werkgever, zijn ontevredener dan medewerkers die korter dan 5 jaar in dienst zijn, die jonger zijn dan 40 en die op detacheringbasis werken", aldus P&O Actueel.
"Vooral het gegeven dat één op de tien medewerkers zich door HR geremd voelt in zijn of haar ontwikkeling is pijnlijk", aldus Integron.
Dat werknemers ontevreden zijn over scholingsmogelijkheden, is voor Management Team aanleiding voor een stevige conclusie: "P&O-ers zorgen voor een hoog verloop".
Eh? Bij steeds meer werkgevers zijn lijnmanagers verantwoordelijk voor personeelsbeleid. De HR-professionals faciliteren hen. Juist beslissingen over scholing en andere loopbaanmogelijkheden zijn doorgaans een verantwoordelijkheid van het management.
Dat werknemers zo'n verantwoordelijkheidsverdeling niet begrijpen, is tot daar aan toe. Een deel van de verklaring hiervoor is dat de contacten tussen de HR-afdeling en de werknemers de afgelopen jaren zijn afgenomen; onder meer door automatisering en de introductie van self service-instrumenten.
Weinig vertrouwen
Maar hoe denken de verantwoordelijke managers over de HR-functie? Zijn zij wel tevreden?
Allereerst is er het onderzoek van adviesbureau PricewaterhouseCoopers waaruit bleek dat slechts vier op de tien topmanagers erop vertrouwt dat de personeelsafdeling voldoende is toegerust om talenten te werven en te behouden.
En volgens het Amerikaanse bureau Globoforce schieten HR-managers vaak te kort als "financiële of strategische business partner".
Uit een Engels onderzoek kwam naar voren dat slechts één op de acht managers meent dat de HR-functie invloedrijk is in de organisatie. 27 procent van de managers noemt HRM bureaucratisch. Voorzichtig, is het oordeel van 15 procent, terwijl dertig procent denkt dat de HR-discipline niet voldoet aan de huidige eisen van de organisatie.
"Managers hebben allerlei beelden van de personeelsafdeling die niet stroken met de ambities van de HR-discipline. Ze vergelijken het personeelsvak met een Skoda, een automerk in verandering. Er moet meer gebeuren om een serieuze gesprekspartner te worden van het management", aldus Personeelsnet over het onderzoek.
Somberen?
Is alle kritiek reden om te somberen en snel een ander vak te kiezen?
Natuurlijk is het vervelend dat de HR-discipline in de beeldvorming voor een deel de klappen opvangt die voor het management zijn bedoeld. Maar de HR-professionals kunnen wel wat hebben, vooral omdat de kritiek steeds vaker voortkomt uit een besef dat talentmanagement essentieel is voor het voortbestaan van organisaties.
Het HR-vak zit in een interessante fase waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan. Voor de P&O-professional kost het vaak al moeite om deze allemaal bij te benen. Om te voorkomen dat de HR-discipline blijft strijden tegen oude beelden, is het belangrijk om ook medewerkers en managers mee te nemen in de stand van het vak èn hen duidelijk te blijven maken wat ze wel en niet mogen verwachten van het HR-vakgebied nieuwe stijl.