Verzuim kan dalen naar 2 procent, denkt Achmea
Werknemers aanspreken op werklust.
Verzekeraar
Achmea Vitale start een campagne waarmee het werkgevers wil laten zien dat het ziekteverzuim in Nederland substantieel kan dalen. Dat zou moeten gebeuren door het ‘rendement van de hele organisatie te verhogen’. Volgens de verzekeraar leidt een inspirerende werkomgeving tot hogere tevredenheid onder klanten en medewerkers. Ondermeer hierdoor, zou het verzuim binnen de organisatie kunnen dalen van gemiddeld vijf, naar twee procent.
Nederland heeft een verzuimpercentage van gemiddled vijf procent. Het verzuim kost het Nederlandse bedrijfsleven daarmee ongeveer 14 miljard euro per jaar, zo heeft de verzekeraar berekend.
Gebrek aan motivatie, inspiratie en betrokkenheid zorgen volgens de verzekeraar voor het overgrote deel van het verzuim. Volgens Achmea ‘hoef je niet 100 procent gezond te zijn om 100 procent werklust te hebben’. Werknemers moeten daarom 'aangesproken worden' op de punten die hun werklust beïnvloeden. Zoals hun motivatie, inspiratie en het ‘aanboren van energie’.
Samenwerking verbeteren
Om tot resultaten te komen, moet het rendement van de hele organisatie hoger. Maar ook in de keten van sociale zekerheid moet beter worden samengewerkt om werknemers sneller op de werkplek te krijgen.
De zorgverzekeraar moet werknemers sneller van de wachtlijst helpen via zorgbemiddeling. Daarbij wil de verzekeraar ook intensiever samenwerken met de bedrijfsarts en huisarts van de verzekerde werknemer.