Vaak gaat het in een sollicitatiegesprekken om niet méér dan een speurtocht naar een kandidaat met wie "het klikt". De rest van het gesprek en vaak ook het vervolg van de procedure dienen alleen om te bevestigen dat de sollicitant inderdaad zo aardig is en om hem of haar binnen te halen. Volgens marketinggoeroe Seth Godin is dit verspilde tijd. Hij pleit voor een andere aanpak, waarbij het sollicitatiegesprek niet langer dan vijf minuten hoeft te duren. Marketinggoeroe Seth Godin heeft een populair weblog, waarin hij vandaag schrijft over het traditionele sollicitatiegesprek. Slechtste manier Volgens hem is de slechtste manier om iemand te werven, het voeren van een sollicitatiegesprek van een uur. Want veel mensen gebruiken zo'n gesprek vooral om erachter te komen of iemand aardig genoeg is om jaren mee samen te werken. Zeker op deze manier is een sollicitatiegesprek geen goede voorspeller van de prestaties die de kandidaat zal leveren. Vijf minuten Als het maar om vijf minuten gaat waarin de selecteur beslist of het klikt, waarom zou je dan je tijd verdoen met een gesprek van een uur? De marketinggoeroe pleit om die reden voor een sollicitatiegesprek van vijf minuten. Bijkomend voordeel is dat de selecteur 12 keer zoveel kandidaten kan zien en daardoor veel meer keuze heeft. 60 interviews in 2 dagen Overigens begint het echte werk pas na de speed date van vijf minuten: uitgebreid de kandidaat checken, zijn projecten goed bekijken en vooral in de praktijk met hem werken, bijvoorbeeld door hem eerst als freelancer in te huren. "Deze manier van werken kost veel tijd, maar het werkt", aldus Godin. "Als je 60 mensen in twee dagen interviewt en je laat de drie kandidaten die het best passen, eerst projecten doen, presentaties maken en freelance voor je werken, dan ben je veel verder dan een bedrijf dat slechts drie kandidaten interviewt en er op één verliefd wordt." Wie de adviezen van Godin opvolgt en niet het beloofde succes boekt, had beter kunnen weten. Eén van Godins bestsellers heet 'All marketeers are liars'.
Vaak gaat het in een sollicitatiegesprekken om niet méér dan een speurtocht naar een kandidaat met wie "het klikt". De rest van het gesprek en vaak ook het vervolg van de procedure dienen alleen om te bevestigen dat de sollicitant inderdaad zo aardig is en om hem of haar binnen te halen.
Volgens marketinggoeroe Seth Godin is dit verspilde tijd. Hij pleit voor een andere aanpak, waarbij het sollicitatiegesprek niet langer dan vijf minuten hoeft te duren.
Marketinggoeroe Seth Godin heeft een populair weblog, waarin hij vandaag schrijft over het traditionele sollicitatiegesprek.
Slechtste manier
Volgens hem is de slechtste manier om iemand te werven, het voeren van een sollicitatiegesprek van een uur. Want veel mensen gebruiken zo'n gesprek vooral om erachter te komen of iemand aardig genoeg is om jaren mee samen te werken. Zeker op deze manier is een sollicitatiegesprek geen goede voorspeller van de prestaties die de kandidaat zal leveren.
Vijf minuten
Als het maar om vijf minuten gaat waarin de selecteur beslist of het klikt, waarom zou je dan je tijd verdoen met een gesprek van een uur? De marketinggoeroe pleit om die reden voor een sollicitatiegesprek van vijf minuten.
Bijkomend voordeel is dat de selecteur 12 keer zoveel kandidaten kan zien en daardoor veel meer keuze heeft.
60 interviews in 2 dagen
Overigens begint het echte werk pas na de speed date van vijf minuten: uitgebreid de kandidaat checken, zijn projecten goed bekijken en vooral in de praktijk met hem werken, bijvoorbeeld door hem eerst als freelancer in te huren.
"Deze manier van werken kost veel tijd, maar het werkt", aldus Godin. "Als je 60 mensen in twee dagen interviewt en je laat de drie kandidaten die het best passen, eerst projecten doen, presentaties maken en freelance voor je werken, dan ben je veel verder dan een bedrijf dat slechts drie kandidaten interviewt en er op één verliefd wordt."
Wie de adviezen van Godin opvolgt en niet het beloofde succes boekt, had beter kunnen weten. Eén van Godins bestsellers heet 'All marketeers are liars'.