Voor online werving is méér nodig dan goede recruitmentsite

Vijf bedrijven zijn genomineerd voor de ‘beste digitale sollicitatie-ervaring’. Opmerkelijk is dat dit jaar voor deze vakprijs een goede wervingssite alleen niet meer voldoende is. Wie als online recruiter wil meetellen, moet ook aanwezig zijn op netwerksites als Hyves, LinkedIn, Twitter en Facebook. Voor de vierde keer zijn 350 websites van bedrijven met vacatures onderzocht door ‘Digitaal-Werven’. In dit onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de toeters en bellen van de recruitmentsite, maar vooral ook naar de manier waarop het sollicitatieproces wordt afgehandeld. Daarvoor werkt Digitaal-Werven met ‘mystery guests‘, fake kandidaten die vragen stellen of solliciteren. LinkedIn, Facebook en Hyves Nieuw dit jaar is de aandacht voor de aanwezigheid van de werkgever op netwerksites. Volgens initiatiefnemer Bas van de Haterd van Digitaal Werven verwachten kandidaten dat. Zo is onderzocht of de recruiters via LinkedIn te vinden waren. "Kandidaten vinden dat steeds belangrijker", is de ervaring van Van den Haterd. Het is hem opgevallen dat kandidaten na bezoek aan de recruitmentsite vaak doorklikken naar de profielen van de recruiters op LinkedIn. Daarnaast heeft Digitaal Werven gekeken of bedrijven op Facebook aanwezig zijn. Van de Haterd: "Steeds meer studenten hebben een Facebook-profiel. Ze willen zich met Facebook kunnen oriënteren op werk." Tijdens het onderzoek is extra aandacht besteed aan Hyves. Zo hebben de onderzoekers niet alleen nagegaan of er een officiële bedrijfshyve is, maar ook hebben zij als 'mystery guest' via het Hyves-kanaal vragen gesteld aan de werkgever. De officiële cijfers worden later bekend gemaakt, maar Van de Haterd wil alvast wel kwijt dat bedrijven vaak géén antwoord geven op vragen die via hun eigen hyve werden gesteld. Vijf nominaties Op basis van het Digitaal Werven-onderzoek zijn vijf bedrijven genomineerd voor de vakprijs voor de ‘beste digitale sollicitatie-ervaring’. Alle vijf blijken overigens op één of meer netwerksites actief: ASR (het bedrijf is actief via Twitter en Hyves) ConQuaestor (Twitter) Deloitte (de genomineerde werkgever die het meest actief is in social media; met een werkenbij-discussiegroep bij LinkedIn, een Hyve, een pagina op Facebook, Twitter, een YouTube-kanaal; daarnaast zijn alle recruiters individueel te benaderen via LinkedIn, en soms ook via Twitter en Facebook) Eiffel (recruiters zijn te vinden op LinkedIn) Eneco (recruiters op LinkedIn). Op 6 oktober maakt een vakjury bekend wie de prijs voor online recruitment krijgt. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

De wervingssite van ASR verwijst ook naar Hyves en TwitterVijf bedrijven zijn genomineerd voor de ‘beste digitale sollicitatie-ervaring’.

Opmerkelijk is dat dit jaar voor deze vakprijs een goede wervingssite alleen niet meer voldoende is. Wie als online recruiter wil meetellen, moet ook aanwezig zijn op netwerksites als Hyves, LinkedIn, Twitter en Facebook.

Voor de vierde keer zijn 350 websites van bedrijven met vacatures onderzocht door ‘Digitaal-Werven’. In dit onderzoek wordt niet alleen gekeken naar de toeters en bellen van de recruitmentsite, maar vooral ook naar de manier waarop het sollicitatieproces wordt afgehandeld. Daarvoor werkt Digitaal-Werven met ‘mystery guests‘, fake kandidaten die vragen stellen of solliciteren.

LinkedIn, Facebook en Hyves
Nieuw dit jaar is de aandacht voor de aanwezigheid van de werkgever op netwerksites. Volgens initiatiefnemer Bas van de Haterd van Digitaal Werven verwachten kandidaten dat.

Zo is onderzocht of de recruiters via LinkedIn te vinden waren. "Kandidaten vinden dat steeds belangrijker", is de ervaring van Van den Haterd. Het is hem opgevallen dat kandidaten na bezoek aan de recruitmentsite vaak doorklikken naar de profielen van de recruiters op LinkedIn.
Daarnaast heeft Digitaal Werven gekeken of bedrijven op Facebook aanwezig zijn. Van de Haterd: "Steeds meer studenten hebben een Facebook-profiel. Ze willen zich met Facebook kunnen oriënteren op werk."
Tijdens het onderzoek is extra aandacht besteed aan Hyves. Zo hebben de onderzoekers niet alleen nagegaan of er een officiële bedrijfshyve is, maar ook hebben zij als 'mystery guest' via het Hyves-kanaal vragen gesteld aan de werkgever.

De officiële cijfers worden later bekend gemaakt, maar Van de Haterd wil alvast wel kwijt dat bedrijven vaak géén antwoord geven op vragen die via hun eigen hyve werden gesteld.

Vijf nominaties
Op basis van het Digitaal Werven-onderzoek zijn vijf bedrijven genomineerd voor de vakprijs voor de ‘beste digitale sollicitatie-ervaring’. Alle vijf blijken overigens op één of meer netwerksites actief:


  • ASR (het bedrijf is actief via Twitter en Hyves)

  • ConQuaestor (Twitter)

  • Deloitte (de genomineerde werkgever die het meest actief is in social media; met een werkenbij-discussiegroep bij LinkedIn, een Hyve, een pagina op Facebook, Twitter, een YouTube-kanaal; daarnaast zijn alle recruiters individueel te benaderen via LinkedIn, en soms ook via Twitter en Facebook)

  • Eiffel (recruiters zijn te vinden op LinkedIn)

  • Eneco (recruiters op LinkedIn).


Op 6 oktober maakt een vakjury bekend wie de prijs voor online recruitment krijgt.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?