Uit onderzoek van vakbond CNV blijkt dat vooral grotere bedrijven een loonoffer vragen van hun werknemers. Bij vier van de tien bedrijven waar dat gebeurt blijft het zelfs niet bij vragen, want daar leggen de werkgevers eenzijdig het loonoffer op. CNV waarschuwt werknemers dat dit duizenden euro's kan schelen als het bedrijf daarna alsnog failliet gaat.
In een peiling van vakbond CNV onder 1600 leden, gaf 4 procent aan dat de werkgever heeft gevraagd om loon in te leveren. Slechts 1 op de 5 werknemers wil een loonoffer brengen als het slecht gaat met het bedrijf waar hij werkt. 85% verwacht overigens dat een loonoffer niet nodig is om het bedrijf te redden.
Vooral grotere bedrijven vragen loonoffer
Tot nu toe was het beeld dat vooral cafés en festivalorganisatoren loonoffers vragen van hun personeel. Maar volgens het CNV vragen vooral grotere bedrijven (meer dan 250 werknemers) hun personeel om salaris in te leveren.
Een groot deel (41%) van de werkgevers die dit doen, wil dit zelfs zonder overleg opleggen. ‘Als we dit doortrekken naar alle werkenden in de marktsector, zou dit betekenen dat vele tienduizenden werkenden nu om een loonoffer wordt gevraagd,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. Bovendien heeft 1 op de 10 werkenden het idee dat de werkgever nog wel om een loonoffer gaat vragen.
Eenzijdig salaris inhouden mag niet
‘Uiteraard begrijpen we dat veel werkgevers in zwaar weer verkeren. Maar het eenzijdig loon inhouden kan niet zomaar. Veel ondernemers krijgen immers staatssteun om de salarissen door te betalen’ stelt Fortuin. ‘We gaan dan ook met de bedrijven in gesprek bij wie dit het geval is. In het uiterste geval sluiten we een gang naar de rechter niet uit.’ Afwentelen van de crisis op werknemers is niet zonder gevolgen. Zo zegt 42% van de ondervraagden dat een loonoffer voor hen financieel niet haalbaar is.
Driekwart van de werknemers heeft geen idee van hun rechten als de werkgever om een loonoffer vraagt. Zij weten niet dat een loonoffer van 20% betekent dat je straks tot 2 jaar lang 20% minder WW krijgt wanneer het bedrijf alsnog failliet gaat. Dit kan duizenden euro’s schelen, waarschuwt het CNV.