Waar blijven de recensies van werkgevers?

Met internet hebben consumenten nieuwe wapens in handen gekregen. Wie op zoek gaat naar een nieuw mobieltje, gaat naar een site als Kieskeurig , vergelijkt de specificaties van de verschillende merken en leest de recensies over de telefoontjes om een goede keus te kunnen maken. Voor het kiezen van de juiste baan, bij de juiste werkgever blijft het vooralsnog behelpen in Nederland. Een echte kieskeurig-site voor kandidaten is er nog niet. Enkele jaren geleden was er nog de site IndeWandelgang. Deze site gaf sollicitanten de gelegenheid om de sfeer te proeven van verschillende bedrijven door middel van ervaringen uit eerste hand van (ex) werknemers. De site staat nog wel online, maar de laatste recensie dateert van 2005. Een nieuw initiatief op dit terrein is Hubbels, "het internetportaal voor werkervaringen". Hubbels mist echter de onafhankelijkheid van Indewandelgang. Want deze site maakt afspraken met de desbetreffende werkgevers als werknemers hun ervaringen willen delen. Niet voor niks omschrijft Hubbels de site als een "arbeidsmarktcommunicatie tool". Kennelijk is de bedoeling dat recruiters werknemers aanleveren die via de site vertellen hoe blij ze zijn dat ze bij het bedrijf mogen werken. Interessanter, maar minder makkelijk in de hand te houden door recruiters, is de Amerikaanse site JobVent. Via deze site kunnen (oud)werknemers anoniem hun ervaringen weergeven bij hun werkgever. Allereerst waarderen zij de werkgever via een puntensysteem op negen onderdelen: het salaris, de omgangsvormen ("respect"), de secundaire arbeidsvoorwaarden, de baanzekerheid, de balans tussen werk en privé, de loopbaanmogelijkheden, de werklokatie, de collega's en de werkomgeving. Pas nadat zij hun puntentoekenning ook hebben toegelicht, komt de recensie op de site. Hoewel JobVent niet is opgezet als klaagmuur, hebben de negatieve reacties op werkgevers de overhand. Een nachtmerrie voor recruiters. Maar inmiddels is daar ook iets opgevonden: ReputationDefender. Bedrijven kunnen zich hier abonneren op maandelijkse, gedetailleerde rapporten over hun imago op internet. ReputationDefender zoekt daarvoor onder meer in sociale netwerksites, weblogs, recensie-sites, online nieuwsbronnen en sites waarmee foto's, video en audio wordt uitgewisseld. En als de opdrachtgever iets tegenkomt wat hem niet bevalt, gaan gespecialiseerde advocaten aan de slag om internet-content aangepast of verwijderd te krijgen. De belofte van ReputationDefender: "We DESTROY". Hoe lang zal het duren voordat we deze Amerikaanse toestanden hier hebben?

Kieskeurig voor werknemers en kandidaten?Met internet hebben consumenten nieuwe wapens in handen gekregen. Wie op zoek gaat naar een nieuw mobieltje, gaat naar een site als Kieskeurig , vergelijkt de specificaties van de verschillende merken en leest de recensies over de telefoontjes om een goede keus te kunnen maken.
Voor het kiezen van de juiste baan, bij de juiste werkgever blijft het vooralsnog behelpen in Nederland. Een echte kieskeurig-site voor kandidaten is er nog niet.

Enkele jaren geleden was er nog de site IndeWandelgang. Deze site gaf sollicitanten de gelegenheid om de sfeer te proeven van verschillende bedrijven door middel van ervaringen uit eerste hand van (ex) werknemers. De site staat nog wel online, maar de laatste recensie dateert van 2005.
Een nieuw initiatief op dit terrein is Hubbels, "het internetportaal voor werkervaringen". Hubbels mist echter de onafhankelijkheid van Indewandelgang. Want deze site maakt afspraken met de desbetreffende werkgevers als werknemers hun ervaringen willen delen. Niet voor niks omschrijft Hubbels de site als een "arbeidsmarktcommunicatie tool". Kennelijk is de bedoeling dat recruiters werknemers aanleveren die via de site vertellen hoe blij ze zijn dat ze bij het bedrijf mogen werken.

JobVent: I hate my jobInteressanter, maar minder makkelijk in de hand te houden door recruiters, is de Amerikaanse site JobVent. Via deze site kunnen (oud)werknemers anoniem hun ervaringen weergeven bij hun werkgever.
Allereerst waarderen zij de werkgever via een puntensysteem op negen onderdelen: het salaris, de omgangsvormen ("respect"), de secundaire arbeidsvoorwaarden, de baanzekerheid, de balans tussen werk en privé, de loopbaanmogelijkheden, de werklokatie, de collega's en de werkomgeving. Pas nadat zij hun puntentoekenning ook hebben toegelicht, komt de recensie op de site.
Hoewel JobVent niet is opgezet als klaagmuur, hebben de negatieve reacties op werkgevers de overhand. Een nachtmerrie voor recruiters.

Maar inmiddels is daar ook iets opgevonden: ReputationDefender. Bedrijven kunnen zich hier abonneren op maandelijkse, gedetailleerde rapporten over hun imago op internet. ReputationDefender zoekt daarvoor onder meer in sociale netwerksites, weblogs, recensie-sites, online nieuwsbronnen en sites waarmee foto's, video en audio wordt uitgewisseld.
En als de opdrachtgever iets tegenkomt wat hem niet bevalt, gaan gespecialiseerde advocaten aan de slag om internet-content aangepast of verwijderd te krijgen. De belofte van ReputationDefender: "We DESTROY".

Hoe lang zal het duren voordat we deze Amerikaanse toestanden hier hebben?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?