De tijd dringt, want al op 25 mei 2018 wordt de privacywet AVG ingevoerd. HR moet zich nu echt voorbereiden om aan de nieuwe eisen te voldoen. Wie nog niet begonnen is, moet een flinke inhaalslag maken. Want HR krijgt volop te maken met de gevolgen van de AVG. Personeelsnet zet hier de belangrijkste punten voor u op een rij.
De AVG geeft werknemers meer privacyrechten. De wet stelt strengere eisen aan iedereen die persoonsgevens van burgers (en dus ook werknemers) verwerkt. HR krijgt daarom direct te maken met deze wet, omdat de gegevensverwerking van medewerkers ook onder de nieuwe regels valt. Het raakt dus de personeelsadministratie, de gegevens van sollicitanten en bijvoorbeeld het verzuimsysteem.
De AVG legt diverse verplichtingen op, waaronder een verantwoordingsplicht. U moet altijd kunnen aantonen dat u de gegevens mag verwerken en de juiste maatregelen heeft genomen om de persoonsgegevens van betrokkenen te beschermen. De Autoriteit Persoonsgegevens is toezichthouder en kan hoge boetes opleggen. De komende tijd zal dat waarschijnlijk nog niet gebeuren, maar haast maken om uw zaken op orde te brengen, is nu wel geboden.
Verwerkt ons bedrijf persoonsgegevens?
In vrijwel alle gevallen is het antwoord hierop: ja, zeker als u een personeelsadministratie heeft (al dan niet in eigen huis). Voor HR is het meest relevant dat gegevens over het personeel persoonsgegevens zijn, maar dat geldt ook voor gegevens over klanten, sollicitanten, cursusdeelnemers, externe dienstverleners, een bestand met zzp’ers.
Het gaat dan niet alleen over namen, adressen, salarissen en beoordelingen, maar ook over hun mailadres, de foto in het smoelenboek, hun wachtwoorden en het IP-adres van de computer thuis waarmee ze inloggen op het bedrijfsnetwerk. Ook als u zelf niets met de gegevens ‘doet’, maar alles uitbesteed aan derden, bent u verantwoordelijk en verwerkt u volgens de AVG persoonsgegevens.
Misschien verwerkt u zelfs ‘bijzondere persoonsgegevens’
In de AVG worden enkele kenmerken aangeduid als ‘bijzondere persoonsgegevens’, waarmee u extra zorgvuldig moet omgaan. Dat zijn persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst blijkt, het lidmaatschap van een vakbond, politieke opvattingen en religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen.
Bijzondere persoonsgegevens gaan ook over gezondheid, of de seksuele gerichtheid. Alle reden voor HR om bijvoorbeeld de p-administratie goed door te lichten, de registratie van ziekteverzuimgegevens nog eens goed te bekijken en na te denken over wat er wordt geregistreerd in het kader van de pensioenvoorziening. Sommige werkgevers registreren activiteiten van personeel met apparaatjes die ze bij zich moeten dragen. Gegevens die daaruit komen, vallen soms ook onder de (bijzondere) persoonsgegevens.
AVG VOOR HR: Kijk hier wat je nog moet regelen!
U mag alleen gegevens verwerken met deze grondslagen
Voor elk persoonsgegeven dat u verzamelt, moet een geldige grondslag bestaan. U mag daarom alleen persoonsgegevens verwerken wanneer u aan ten minste 1 van de 6 AVG-grondslagen voldoet. Als u dat zo is, moet u dat wel goed onderbouwen, want onder de AVG heeft u namelijk een verantwoordingsplicht.
Moeten we een functionaris gegevensbescherming aanstellen?
In bepaalde gevallen moet u van de AVG een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aanstellen. Dit is iemand die binnen uw organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de AVG.
Dat moet altijd, als het een overheidsinstantie betreft (uitgezonderd rechtbanken). Verder ook als uw organisatie op grote schaal bijzondere persoonsgegevens overwerkt en het een kernactiviteit is van de organisatie. Bijvoorbeeld een ziekenhuis die zonder de verwerking van medische gegevens geen zorg kan bieden. Als laatste moet u een FG aanstellen als u aan regelmatige of stelselmatige observatie van personen doet.
De meeste organisaties zullen geen verplichte FG hoeven aan te stellen. Soms kan het wel nuttig zijn om iemand aan te nemen of in te huren die gespecialiseerd is in de bescherming van persoonsgegevens.
Moeten we data protection impact assessment uitvoeren?
Met een DPIA brengt u vooraf de privacyrisico’s van de gegevensverwerking in kaart. Met de uitkomsten in de hand, kunt u maatregelen nemen om de risico’s te verkleinen.
Een DPIA is alleen verplicht als de verwerking van persoonsgegevens een hoog privacyrisico oplevert voor de mensen van wie u persoonsgegevens verwerkt. Dat gebeurt alleen, als u aan 2 of meer van de onderstaande 9 criteria voldoet:
Voor de meeste organisaties zal een DPIA niet nodig zijn. Maar ook als geen (of maar één) van de criteria gelden, kan er sprake zijn van een hoog privacyrisico. U moet zelf een inschatting maken van de risico's van uw gegevensverwerking voor de betrokken personen.
Wat is privacy by design en by default?
Privacy by design, betekent dat u al bij het ontwerp voorziet in technische en organisatorische maatregelen om de privacyrisico's voor mensen zo klein mogelijk te maken. Kortweg is het verstandig om niet meer gegevens van mensen op te slaan, dan nodig is. Ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten van de HR-afdeling, moet u zich afvragen of de ‘standaardvragen’ over naam, adres, telefoon, e-mail, cursusgegevens wel nodig zijn. Want de verwerking van elk persoonsgegeven, moet u kunnen verantwoorden.
Privacy by default houdt in dat gebruikers niets aan de instellingen en functies hoeven te wijzigen om hun privacy te beschermen. U moet er daarom voor zorgen dat u:
Ja, ook u moet een register van verwerkingsactiviteiten opzetten
Heeft uw organisatie meer dan 250 medewerkers? Dan bent u verplicht om een register van verwerkingsactiviteiten bij te houden.
Maar de meeste organisaties met minder dan 250 medewerkers moeten dat ook als u persoonsgegevens van medewerkers verwerkt, of van uw klanten, cliënten en patiënten. Dit geldt helemaal als u extra gevoelige persoonsgegevens verwekt, of bijzondere persoonsgegevens over bijvoorbeeld godsdienst, gezondheid en politieke voorkeur of strafrechtelijke gegevens.
AVG VOOR HR: Kijk hier wat je nog moet regelen!
Hoe zit het met de beveiliging?
Uw organisatie moet een ‘gegevensbeschermingsbeleid’ opstellen, waarmee u vooraf in kaart brengt welke verwerkingen u uitvoert. Vervolgens bepaalt u welke technische en organisatorische maatregelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat die verwerkingen goed beveiligd zijn.
Zo moet u apparatuur goed beveiligen en moet u de data met persoonsgegevens versleuteld opslaan. Software moet up-to-date zijn en er moet goede antivirussoftware zijn. Hoe groter de bestanden, en hoe gevoeliger, hoe belangrijker de technische beveiliging is. U moet daarbij een afweging maken van technische mogelijkheden en uitvoeringskosten enerzijds, met de aard, omvang, context en de verwerkingsdoeleinden, en de risico's voor de rechten en vrijheden van betrokkenen anderzijds.
Verder moet u in de organisatie bijvoorbeeld bekijken wie er allemaal toegang moeten hebben tot gegevens en of er niet minder persoonsgegevens kunnen worden verwerkt. Ook kunt u denken aan het werken met protocollen en het afsluiten van verwerkersovereenkomsten.
Verwerkersovereenkomsten sluiten met externe verwerkers
Als u andere partijen inschakelt om persoonsgegevens voor u te verwerken, moet u met deze organisaties een 'verwerkersovereenkomst' afsluiten. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die u helpen met de personeelsadministratie, recruitmentsystemen, telefoondiensten of verzuimregistratie. Maar ook bedrijven die de persoonsgegevens opslaan (externe servers, back-up servers).
U mag alleen verwerkers inschakelen die voldoende garanties bieden dat zij aan de wettelijke vereisten voldoen, zodat de privacy van mensen goed worden beschermd.
Een verwerkersovereenkomst moet ten minste de volgende informatie bevatten:
U moet een privacyverklaring maken
Mensen hebben het recht om te weten wat er met hun persoonsgegevens gebeurt. Daarom moet u betrokkenen op een begrijpelijke manier uitleggen welke gegevens u voor welk doel verwerkt en op welke grondslag. In de privacyverklaring moet het volgende worden vastgelegd:
Rekening houden met de (nieuwe) privacyrechten van mensen:
U moet uw systemen, procedures en interne organisatie inrichten op de (nieuwe) privacyrechten van mensen. Want vanaf 25 mei 2018 moet u op de juiste manier kunnen reageren op verzoeken van mensen die hun rechten uitoefenen. Onder de AVG gelden de volgende rechten, ook voor medewerkers:
U moet een verzoek binnen één maand kunnen afhandelen, of aangeven waarom u geen gehoor geeft aan het verzoek. In uitzonderlijke gevallen mag u binnen 3 maanden reageren op een verzoek, bijvoorbeeld wanneer een verzoek heel complex is. Of wanneer het aantal ontvangen verzoeken van dezelfde persoon extreem hoog is. Maar ook dan geldt dat u wel binnen één maand moet laten weten dat u meer tijd nodig heeft om op het verzoek te reageren.
AVG VOOR HR: Kijk hier wat je nog moet regelen!
Actuele HR-modellen: compleet, duidelijk en direct klaar voor gebruik |
HR-beleidsplan: 10 bouwstenen voor strategisch HRM beleid |
Opleidingsplan: vul de Checklist in en maak zelf uw Opleidingsbeleid |
Hybride werken: gebruik deze leidraad om het goed te organiseren |
Ziekteverzuim aanpakken: slim verzuimbeleid zorgt voor lagere kosten |
Alle Modellen, Tools en Downloads voor HR-professionals vindt u hier |