Géén roze badjassen meer in de spits. Na drie jaar stoppen de initiatiefnemers van de campagne 'Het Nieuwe Werken Doe Jezelf' met de Week van Het Nieuwe Werken.
Géén roze badjassen meer in de spits. Na drie jaar stoppen de initiatiefnemers van de campagne 'Het Nieuwe Werken Doe Jezelf' met de Week van Het Nieuwe Werken.
Natuur & Milieu, de belangrijkste initiatiefnemer achter de campagne, heeft eindelijk de knoop doorgehakt. Er komt géén Week van Het Nieuwe Werken, want er zijn geen "centrale, stimulerende campagnes" meer nodig.
In 2010 heeft Natuur & Milieu het initiatief genomen voor de campagne 'Het Nieuwe Werken Doe jezelf'. De milieuorganisatie wist toen een brede lobby hiervoor te organiseren; van overheid, het deel van het bedrijfsleven dat wel brood zag in Het Nieuwe Werken en enkele grote bedrijven die zich als moderne werkgever wilden profileren.
Drie jaar lang riepen al deze organisaties tijdens de Week van Het Nieuwe Werken werkgevers en werknemers op om meer flexibel te werken.
Onvoldoende geldschieters?
Onduidelijk is waarom de campagne stopt. Waren er onvoldoende geldschieters waren voor het vervolg? Of zijn campagnes voor Het Nieuwe Werken simpelweg niet langer nodig is, zoals Natuur & Milieu claimt.
"We hebben in drie jaar de invoering van Het Nieuwe Werken in een niet te keren stroomversnelling gebracht. Over de volle breedte van werkend Nederland zijn duizenden bedrijven en overheden en miljoenen werknemers vol aan de slag met de invoering van HNW in hun organisatie", aldus de organisatie.
Economische crisis
Weinig werkgevers zullen een traan laten om de stopzetting van de campagne. In een tijd van economische crisis willen ze boven alles hun kosten willen verlagen. Deze economische realiteit botste met de roze pyjama’s van de thuiswerkers in de campagne Het Nieuwe Werken Doe Je Zelf, de papadagen en de andere mooie dingen die de werk-privé balans voor werknemers verbeteren.
Dat blijkt ook uit cijfers van het CBS. Voor het eerst sinds jaren daalt het aantal thuiswerkers.
Duurzaam reizen
Natuur & Milieu houdt de site het nieuwewerkendoejezelf.nl voorlopig in de lucht met goede voorbeelden en hulpmiddelen. Verder verwijst Natuur & Milieu naar de site forumduurzaamwerken.nl.
De milieuorganisatie gaat zich concentreren op een nieuwe campagne, gericht op duurzaam reizen en werken.
Toch een Week van Het Nieuwe Werken
Toch stopt de Week van Het Nieuwe Werken niet helemaal.
Zonder steun van een landelijke campagne organiseert de rijksoverheid voor haar werknemers een eigen Week van Het Nieuwe Werken. Maar geheel in het teken van de tijdgeest is het stimuleren van thuiswerken niet het belangrijkste doel.
Van 11 tot en met 15 november vertaalt deze grote werkgever Het Nieuwe Werken vooral als 'Grenzeloos samenwerken'. "Het gaat daarbij om het doorbreken van bestaande grenzen op zoek naar nieuwe samenwerkvormen, waarbij netwerken en technologische mogelijkheden slim worden benut", aldus de site HNW bij het rijk.