Werk uitbesteden mislukt zonder goede controle

Eenvijfde outsourcingprojecten `gedoemd te mislukken`.

Ruim éénvijfde van de organisaties die ICT-activiteiten uitbesteden, houdt geen toezicht op het werk dat buiten de deur gebeurt. Daarmee zijn die projecten ‘gedoemd te mislukken’, stelt adviesbureau Ernst & Young. Het bureau baseert zich op ervaringscijfers en inschattingen van 600 Nederlandse managers en professionals, gebundeld in de ICT Barometer.

Uit de barometer blijkt dat bedrijven die nu al ICT-activiteiten uitbesteden, verwachten dat deze outsourcing in 2009 verder zal toenemen. Ruim éénvijfde (21 procent) van deze organisaties voert geen controle uit op de activiteiten die zij uitbesteden.

Dat is niet verstandig, vindt Ernst & Young, want een op de drie uitbestede projecten eindigt in een geschil. Twee op de tien ondernemingen laat de outsourcepartij wel eens een boete betalen vanwege slecht werk. Om ten volle van het uitbesteden te profiteren, moet iedere organisatie de outsourcepartij daarom constructief, maar kritisch controleren.

Managers vertrouwen op afspraken
Dr. Désirée van Gorp, Director of Nyenrode Institute for Competition, vindt communicatie en samenwerking met het outsourcebedrijf van ‘elementair belang voor het welslagen en het rendement van de outsourcingactiviteiten’.

Controle op de geleverde diensten en evaluatie van de uitgevoerde werkzaamheden is essentieel, maar ontbreekt te vaak. Volgens Van Gorp komt dit, omdat managers te veel vertrouwen op de contractuele afspraken die met de uitbestedingspartij gemaakt worden. Maar ook de activiteiten buiten de deur moeten, net als in-huis uitgevoerde activiteiten, voortdurend worden gecontroleerd, zo waarschuwt Van Gorp.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?