Werkgever weet niet wat werving precies kost
Talent werven moet nu met minder budget.
Nog geen kwart van de werkgevers weet wat het kost om een nieuwe vacature te vervullen. Vier van de tien weet het ongeveer en een zelfde deel heeft geen idee. Dat blijkt uit onderzoek van
AMC Academie.
Door de economische crisis worden werkgevers veel kostenbewuster als het gaat om werving. Maar slechts 22 procent van de werkgevers kent de exacte wervingskosten, terwijl 40 procent die ongeveer kent. Nog eens 40 procent heeft geen idee.
‘De afgelopen jaren van krapte lag de focus op het binnenhalen van het schaarse talent. De kosten die het met zich meebracht waren minder van belang’, verklaart Martijn Hemminga van AMC Academie. Volgens Hemminga ontbrak het recruiters en P&O-ers gewoonweg aan tijd om de kosten bij te houden. Bovendien werden er ook geen vragen over kengetallen gesteld.
Talent werven lastiger
Ondanks dat er minder vacatures zijn, is het werven van goede medewerkers niet makkelijker geworden. Door de onzekere economie blijven mensen nu zitten waar ze zitten. Werkgevers moeten daarom beter hun best doen om talent in beweging te krijgen, maar vaak wel met minder budget. Daarom wordt er meer gelet op de kosten en baten van recruitment.
AMC Academie springt op deze ontwikkeling in door een
masterclass low & no budget recruitment te organiseren.