Werkloosheid daalt, consumptie stijgt

Minder werklozen in alle leeftijdsgroepen

Per maand zijn er gemiddeld zevenduizend werklozen minder in Nederland. In totaal zijn er nu 328 duizend mensen werkloos, ofwel 4,3 procent van de beroepsbevolking. Een jaar eerder was dit nog 5,4 procent. Het gaat goed met de economie en Nederlanders consumeren er dan ook vrolijk op los. In augustus van dit jaar gaven ze meer geld uit aan voeding, genotsartikelen en auto’s. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De consumptie door huishoudens groeit al sinds begin 2005 onafgebroken. In augustus hebben huishoudens 2,1 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in dezelfde maand een jaar eerder. In juli groeide de consumptie zelfs met 3,7 procent.

Consumenten gaven 3,1 procent meer uit aan voeding en genotsartikelen. Verder hebben huishoudens in augustus 1,8 procent meer besteed aan duurzame goederen, vooral meer nieuwe auto’s. Aan diensten gaven huishoudens 2,1 procent meer uit dan een jaar eerder.

Daling werkloosheid
In het afgelopen jaar daalde de werkloosheid onder 25-44-jarigen met 39 duizend personen tot 133 duizend. Het werkloosheidspercentage kwam daarmee op 3,4.

Bij de 45-plussers daalde de werkloosheid met 23 duizend tot 112 duizend personen. In de periode juli-september was 3,9 procent van de oudere beroepsbevolking werkloos.

Jeugdwerkloosheid
In de periode juli-september 2007 waren 84 duizend jongeren werkloos, 16 duizend minder dan een jaar eerder. De jeugdwerkloosheid daalde daarmee tot 8,9 procent.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?