Werkloosheid stijgt, consumenten minder somber
Meer vertrouwen in eigen toekomstige financiële situatie.
In de periode februari tot april 2009 waren gemiddeld 360 duizend personen werkloos. Dit komt overeen met 4,6 procent van de beroepsbevolking. Een jaar eerder was dit nog 4,2 procent. Consumenten waren in mei voor de tweede maand op rij minder somber. Ze waren veel minder negatief over het economisch klimaat. Dat meldt het CBS.
De voor seizoen gecorrigeerde werkloosheid kwam in de periode februari tot april 2009 uit op 338 duizend personen, 18 duizend meer dan de vorige drie maanden. Daarmee stijgt de werkloosheid meer dan in voorgaande maanden. De werkloosheid is nu 34 duizend hoger dan een jaar geleden.
Vrouwen en jongeren
De werkloosheid onder mannen nam in een jaar tijd toe met 26 duizend en onder vrouwen met 8 duizend. Het is nu voor het eerst in ruim drie jaar dat er meer vrouwen werkloos zijn dan een jaar eerder.
Het werkloosheidspercentage is het hoogst bij jongeren van 15 tot en met 24 jaar. Van hen zat 10,7 procent zonder werk. Van de 25-44-jarigen en 45-64-jarigen was dit respectievelijk 3,7 en 4,1 procent.
Consumentenvertrouwen veert op
Consumenten waren in mei voor de tweede maand op rij minder somber. Het consumentenvertrouwen steeg van -28 naar -23. In april nam de indicator al met 6 punten toe. Ondanks de verbetering zijn er per saldo nog altijd veel meer pessimisten dan optimisten.
Consumenten oordeelden aanzienlijk minder negatief over het economisch klimaat. Ze zijn vooral veel minder somber over de economie in de komende twaalf maanden.
Het oordeel over het economisch klimaat in het komend jaar is in twee maanden tijd met 46 punten verbeterd. Een dergelijke sterke verbetering in zo’n korte tijd is niet eerder voorgekomen. Ook de kijk op de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was in mei minder negatief.
Toekomst ziet er beter uit
Over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen, dacht de consument een fractie minder negatief.
Het oordeel over de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden verbeterde ook. Consumenten waren wel negatiever over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden.