Tijdens de coronacrisis is thuiswerken de norm geworden. Werknemers die vanuit huis werken, moeten daardoor zelf 2 euro per dag extra betalen. Bij een vijfdaagse werkweek, komen de extra kosten neer op 43,30 euro per maand. Deze kosten kunnen zij niet aftrekken van hun belasting. Daarom zouden werkgevers moeten bekijken of zij deze extra kosten kunnen vergoeden.
Tot deze conclusie komt het instituut voor budgetvoorlichting Nibud, die de diverse kosten op een rijtje heeft gezet.
Ruim veertig euro extra per maand
Vanuit verschillende kanten werd het Nibud benaderd met de vraag of het kon berekenen wat thuiswerken nu werkelijk aan extra kosten met zich meebrengt. Het antwoord op die vraag is dat iemand die 5 dagen in de week 8 uur per dag werkt, maandelijks ruim 40 euro extra kwijt is.
In deze berekening zitten niet de kosten die werkgevers vaak voor hun rekening nemen, zoals computerapparatuur en telefoonkosten.
Extra kosten voor thuiswerken volgens Nibud |
· Elektriciteitsverbruik |
· Waterverbruik |
· Gasverbruik |
· Koffie/thee (6 kopjes per werkdag) |
· Wc-papier |
· Afschrijving van bureau en stoel |
Overleggen met werkgever over vergoeding WKR
Het Nibud raadt consumenten aan om rekening te houden met de thuiswerkkosten in de begroting. Want het lijken misschien kleine bedragen die niet opvallen, maar op jaarbasis gaat het toch al gauw om 440 euro extra. Bij de belastingaangifte kunnen deze kosten helaas niet worden afgetrokken.
Het instituut adviseert werknemers om met de werkgever te overleggen of ze voor deze extra kosten een vergoeding kunnen krijgen. Werkgevers kunnen bepaalde kosten wel onbelast vergoeden via de werkkostenregeling. Tijdens de coronacrisis kunnen werkgevers iets meer vergoeden, omdat de vrije ruimte van de WKR tijdelijk iets hoger is geworden. Vooral kleinere werkgevers kunnen hierdoor meer doen voor hun personeel.