Werknemers moeten zich blijven ontwikkelen. Dat vinden ze zelf, net als hun managers. Bij de keuze van een opleiding, hebben de medewerker en manager de leiding, maar HR heeft daarbij wel een belangrijke bijdrage als adviseur. Opmerkelijk is, dat nogal wat werknemers kiezen om zich bij laten scholen op het gebied van HRM.
Deze ontwikkelingen blijken uit het rapport HRD Trends 2017 van Springest in samenwerking met onderzoeksbureau NIDAP. Daarvoor werden meer dan 3.940 werknemers uit verschillende branches in Nederland werden ondervraagd.
Scholingsrecht WWZ nauwelijks bekend
Bijna zes van de tien ondervraagden hecht meer belang aan kennisverbreding dan aan verdere specialisatie. Ruim de helft stelt dat werkgevers voldoende actie ondernemen om doorleren te stimuleren. Eén van de belangrijkste conclusies is verder, dat ruim driekwart van werknemers vindt dat doorleren altijd je eigen verantwoordelijkheid blijft.
Slechts één op de vijf (21%) van de ondervraagden is bekend met het scholingsrecht in de Wet Werk en Zekerheid (WWZ). De meningen over het effect van de WWZ op de leerkansen van huidige werknemers zijn erg verdeeld: 24% denkt dat de WWZ meer leerkansen zal bieden, 20% denkt dat juist niet.
Zo wordt leren georganiseerd
Het initiatief voor het selecteren van een opleiding, ligt in de eerste plaats bij de medewerker, maar de leidinggevende en HR-adviseur hebben daarbij de nodige invloed. In de adviesfase heeft de HR-afdeling een grotere rol dan in andere fases, maar ook hier blijft de manager belangrijk. Het advies van collega’s wordt ook serieus meegenomen bij de keuze van een opleiding.
De invloed van de leidinggevende is wel altijd groter dan die van de afdeling HR, de directie, vrienden, familie of collega’s. Bij de beslissingsfase heeft de directie een vergrote rol. HRD heeft dan vooral een adviesfunctie op de achtergrond. Bij de selectie en uiteindelijke beslissing is het nog steeds de medewerker die de overhand heeft. Dit toont volgens Springest aan dat de medewerker over het algemeen altijd de controle over zijn eigen ontwikkeling heeft.
Waarom gaat een medewerker niet leren?
Hoewel Nederlandse werknemers zich over het algemeen zeer bewust zijn van het belang om (door) te leren, zijn er ook werknemers die dat niet doen. Een slechte balans tussen werk en privé is de op-twee-na belangrijkste reden dat medewerkers uiteindelijk niet met een opleiding starten.
Een belangrijke belemmering is dan ook de lange doorlooptijd van sommige opleidingen, maar het meest genoemd is de prijs van opleidingen die soms als te hoog wordt ervaren. Zes van de tien werkgevers betaalt overigens de opleidingskosten, terwijl in 15% van de gevallen de kosten worden gedeeld. In 17% van de gevallen betaalt de werknemer zelf de opleiding.
HR-opleidingen zijn populair
Bij de gevolgde opleidingen valt op, dat veel werknemers zich verder bekwamen op het gebied van HRM. Op HBO- en HBO-plus niveau, nemen HR-opleidingen de 4e plaats in van populairste opleidingen.
In de industriesector worden veel opleidingen gevolgd op gebied van veiligheid & arbo. Bij de langdurige opleidingen, valt het vooral op dat masteropleidingen op HR-niveau daar populair zijn. In de zorgsector, worden veel opleidingen bedrijfsmanagement gevolgd op bachelorniveau. Op masterniveau is dit vooral HRM.
Populairste opleidingen |
|
MBO Niveau |
|
1. |
Zorg & welzijn |
2. |
Financieel / administratief |
3. |
Technische opleidingen |
HBO Niveau |
|
1. |
Zorg & welzijn |
2. |
Bedrijfskunde |
3. |
Onderwijs |
4. |
HRM opleidingen |
HBO+ Niveau |
|
1. |
Onderwijs |
2. |
Zorg & welzijn |
3. |
Management |
4. |
HRM opleidingen |