Organisaties moeten alles uit de kast halen om personeel te vinden én te behouden. Dat zit niet in grote cadeaus maar juist in basale zaken. Ruim de helft van de medewerkers zou graag eens de directie op de werkvloer zien, zodat zij kenbaar kunnen maken waar zij in hun werk tegenop lopen. En zo’n werkbezoek door de directie is best een goed idee, want tweederde vindt dat directies niet goed naar hun (uitvoerend) personeel luisteren. Betrokkenheid is erg belangrijk, want werknemers zetten zich niet in voor een logo maar wel voor een manager waarvan ze zeggen: “Dat is een fijn persoon.”
Recent onderzoek voor de Nationale MeewerkWeek, een initiatief van schoonmaakorganisatie CSU, laat zien dat directies niet goed weten wat er speelt binnen hun bedrijf. Zo stelt 40 procent van de werkenden dat hun werkgever ronduit te weinig doet om huidig personeel te behouden. Voor het onderzoek ondervroeg Markteffect personeel van bedrijven met meer dan 100 medewerkers naar de betrokkenheid van hun managers.
Tijdens de Nationale MeewerkWeek kunnen leidinggevenden zelf ervaren of hun beleid in de praktijk effectief is. De zesde editie van de Nationale MeewerkWeek vindt plaats van maandag 26 september tot en met vrijdag 30 september 2022. Voorgaande jaren deden onder andere organisaties als Post NL, PSV en Avans mee.
Alles uit de kast voor tevreden personeel
De cijfers onderschrijven de uitdagingen waar organisaties in de krappe arbeidsmarkt voor staan. Want zij moeten alles uit de kast halen om personeel te vinden én te behouden. En wat blijkt: dat zit ‘m niet in grote cadeaus maar juist in basale zaken, zoals direct contact met de directie over het dagelijkse werk.
Veel medewerkers vinden zich niet gehoord. Meer dan de helft (56%) stelt behoefte te hebben aan een werkbezoek vanuit de directie op de werkvloer. Ook zouden zij een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers (39%) of face-to-face gesprekken met de directie (37%) waarderen.
Werkgever doet wel iets met feedback
Als het gaat om de zichtbaarheid van de directie, geeft bijna de helft van de respondenten (48%) aan de directie vrijwel nooit te zien, Verder vindt 43% van de medewerkers dat de directie niet weet met welke uitdagingen men op de werkvloer te maken heeft.
Om hier verandering in aan te brengen is enerzijds de meerderheid (72%) van de medewerkers bereid om open te zijn tijdens een gesprek met de werkgever. Positief is wel dat ruim tweederde (68%) van de werknemers ervaart dat de werkgever daadwerkelijk aan de slag gaat met de ontvangen feedback.
Dat is een fijn persoon
John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU: “Door de krapte op de arbeidsmarkt is het behouden van goede medewerkers nu noodzaak om de capaciteit binnen bedrijven en organisaties goed op peil te houden. De resultaten uit het onderzoek vertellen ons dat sommige organisaties nog onvoldoende bezig met betrekking tot het behoud van medewerkers.”
Als er geen verbinding is, zijn medewerkers minder gemotiveerd en bevlogen en bestaat het risico van vertrek. Goed werkgeverschap betekent ook je gezicht laten zien, ‘de vloer’ opgaan en het gesprek aangaan met je medewerkers. Van Hoof: “Mensen werken niet voor een logo of stenen, is mij ooit verteld en ik geloof dat ook. Mensen werken voor hun collega’s en voor een manager waarvan ze zeggen: “Dat is een fijn persoon.”