Werknemers zijn echt wel tevreden over de arbodienst

Volgens vakbond FNV is de verzuimbegeleiding in Nederland ‘corrupt’ en gaan arbodiensten niet zorgvuldig met gegevens om van de zieke werknemers. Maar de arbobranche stelt dat onderzoek juist uitwijst dat medewerkers dik tevreden zijn over de bedrijfsarts, de casemanager en de arbodienst.

GfK Intomart heeft een onderzoek uitgevoerd naar de waardering van werknemers die na een ziekmelding in contact zijn gekomen met een arbodienst. Het betreft een representatieve steekproef onder meer dan 1.000 werknemers. Een minderheid van 7 procent is (zeer) ontevreden met de arbodienstverlening, stelt OVAL de brancheorganisatie waarbij onder meer arbodiensten zijn aangesloten.

2013 geen goed jaar voor arbodiensten
Dit jaar was bepaald geen jubeljaar voor de arbobranche. De inspectie moest optreden omdat grote arbodiensten slordig omgingen met privacygevoelige gegevens. En zesduizend werknemers meldden hun klachten bij FNV Meldpunt Verzuimbegeleiding. Daar kwamen zo veel negatieve verhalen voorbij, dat de vakbond zelfs van ‘een corrupt systeem’ sprak.

De FNV stelde dat de privacy van werknemers geregeld wordt geschonden, waarbij vooral de casemanagers het moesten ontgelden omdat die op de stoel van de arts gaan zitten. Bovendien zouden bedrijfsartsen niet onafhankelijk zijn en worden werknemers onder druk gezet om snel weer aan het werk te gaan. Ook worden de regels volgens de FNV misbruikt, door mensen die beter zijn toch langdurig administratief ziek houden.

Onderzoek constateert tevredenheid over arbodienst
Maar uit het onderzoek dat OVAL liet uitvoeren komt een heel ander beeld naar voren. Daaruit blijkt dat de waardering voor de arbodienst, de bedrijfsarts en de casemanager groot is. Ook zijn werknemers in hoge mate tevreden over de gemaakte afspraken en vinden ze dat de professional voldoende tijd voor hen had.
 
De arbodiensten zijn dan ook blij met deze positieve waardering van hun dienstverlening door werknemers. Ze vinden de conclusie van de FNV dat er een corrupt systeem zou zijn ‘een forse aantijging die onjuist en tendentieus’ is.

Kwaliteit dienstverlening verbeteren
De arbodiensten zijn vooral blij dat werknemers vinden dat er vertrouwelijk met hun persoonlijke gegevens wordt omgegaan. Kwaliteit van de dienstverlening en privacy zijn onderwerpen die veel aandacht krijgen binnen de branche. Wel blijft de branche ‘actief in het continue verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening, zeker wanneer het gaat om privacy’, stelt OVAL.

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?