In Nederland zijn systemen en processen die niet naar behoren functioneren de grootste hinderpaal voor efficiënt functioneren. Slechte managers en afleiding door collega’s staan hier op plek twee en drie. In Nederland werkt bijna 9 procent van de werknemers zelden of nooit naar zijn volle vermogen.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Workforce View’ van HR-dienstverlener ADP naar de gedachten, houding, verwachtingen en zorgen van bijna 10.000 Europese werknemers, waaronder ruim 1.300 Nederlanders.
Polen meest productief, Nederland zit in middenmoot
Op de Nederlandse werkvloer blijft de productiviteit van werknemers om diverse oorzaken achter. Inefficiënte systemen en processen (17%) zijn de belangrijkste reden, gevolgd door slecht management (15%) en collega’s die voor net iets te veel afleiding zorgen (14%).
Poolse werknemers zijn de meest productieve van Europa: slechts 6% van hen zegt problemen te hebben met zijn productiviteit. Britten hebben hiermee de meeste moeite. Van hen zegt ruim een op de tien (13%) zelden of nooit volledig productief te zijn. Onder Duitse werknemers is dat net iets minder (11%). Nederlandse werknemers behoren met 9% tot de middenmoot van Europa.
Productiviteitsproblemen per sector
Werknemers in de verkoop-, media- en marketingbranche ondervinden de meeste productiviteitsproblemen. Van hen zegt meer dan een derde (36%) dat ze hoogstens een deel van de tijd volledig productief zijn. Ook medewerkers in de gezondheidszorg (33%) en in de detailhandel, catering en vrije tijd sector (32%) halen lang niet het maximale uit hun werktijd.
In de creatieve kunst- en cultuursector lijken de problemen het kleinst. Daar klaagt ‘slechts’ circa een kwart over problemen met zijn productiviteit (23%).
Scherper oog voor de werknemer
“Maximale productiviteit is het streven van elke werkgever,” zegt Martijn Brand, Algemeen directeur bij ADP. “Maar hoe je productiviteit meet en welke factoren daarin doorslaggevend zijn, weten werkgevers vaak niet. Dit onderzoek geeft daar een goed beeld van.”
Brand pleit voor meer investeringen in management nu blijkt dat slecht management een grote rem blijkt op de resultaten van werknemers. Als voorbeelden noemt hij managementtrainingen en een scherper oog voor de werknemer en zijn échte drijfveren. Door het gesprek met werknemers aan te gaan, vergroten werkgevers niet alleen hun eigen inzicht, ook de betrokkenheid en motivatie van werknemers gaat erdoor vooruit.
Processen verder stroomlijnen
“Cruciaal voor een optimale productiviteit zijn gestroomlijnde processen,” stelt Brand. Systemen en technologie moeten up-to-date zijn en de werknemer vooral helpen om zo efficiënt mogelijk te werken. “Hiermee is voor veel werkgevers nog een wereld te winnen,” aldus Brand.
MIS NIKS: Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief