Steeds meer Amerikaanse werkgevers laten kranten en vacaturesites links liggen als ze gaan werven. Ze hebben een goedkopere manier gevonden om kandidaten te benaderen: adverteren bij zoekmachines. Veel bedrijven plaatsen advertenties bij zoekmachines om consumenten te bereiken. Steeds meer werkgevers ontdekken inmiddels ook de voordelen van deze vorm van adverteren voor recruitment, aldus the Wall Street Journal. 750 dollar per kandidaat Zo vertelt de krant over de ervaringen van Baylor Health Care System, een grote werkgever in de zorg. Dit bedrijf was gemiddeld 30 dollar kwijt per sollicitant die via een vacaturesite reageerde. Voor een advertentie in de krant liepen de kosten per kandidaat zelfs op tot gemiddeld 750 dollar. Baylor bleek veel goedkoper uit te zijn door te adverteren bij zoekmachines als Google en Yahoo. Per sollicitant kostte dit gemiddeld niet meer dan 4 dollar. Tot op postcode-gebied nauwkeurig Uit het artikel in the Wall Street Journal blijkt overigens ook dat werving via zoekmachines niet voor alle werkgevers zo goed(koop) uitpakt. Belangrijk is dat bedrijven veel aandacht besteden aan de selectie van de juiste zoekwoorden in Google en Yahoo waarbij ze adverteren. Daarnaast moeten ze hun advertenties zo gericht (en dus zo goedkoop) mogelijk plaatsen. Bij de Amerikaanse zoekmachines kan dat tot op postcode-gebied nauwkeurig. Maar om te kijken welk medium het goedkoopst is, moeten de recruiters wel in beeld hebben hoeveel sollicitanten en uiteindelijk hoeveel nieuwe werknemers een krant, vacaturesite of zoekmachine oplevert. En de kosten hiervan per geslaagde vacaturevervulling. Daarbij gaat het niet alleen om de kosten van het adverteren, maar ook om het aantal uren dat recruiters besteden aan de totale werving en selectie. Lees ook: Hoe werf ik geschikte kandidaten via Google?
Steeds meer Amerikaanse werkgevers laten kranten en vacaturesites links liggen als ze gaan werven. Ze hebben een goedkopere manier gevonden om kandidaten te benaderen: adverteren bij zoekmachines.
Veel bedrijven plaatsen advertenties bij zoekmachines om consumenten te bereiken. Steeds meer werkgevers ontdekken inmiddels ook de voordelen van deze vorm van adverteren voor recruitment, aldus the Wall Street Journal.
750 dollar per kandidaat
Zo vertelt de krant over de ervaringen van Baylor Health Care System, een grote werkgever in de zorg. Dit bedrijf was gemiddeld 30 dollar kwijt per sollicitant die via een vacaturesite reageerde. Voor een advertentie in de krant liepen de kosten per kandidaat zelfs op tot gemiddeld 750 dollar.
Baylor bleek veel goedkoper uit te zijn door te adverteren bij zoekmachines als Google en Yahoo. Per sollicitant kostte dit gemiddeld niet meer dan 4 dollar.
Tot op postcode-gebied nauwkeurig
Uit het artikel in the Wall Street Journal blijkt overigens ook dat werving via zoekmachines niet voor alle werkgevers zo goed(koop) uitpakt.
Belangrijk is dat bedrijven veel aandacht besteden aan de selectie van de juiste zoekwoorden in Google en Yahoo waarbij ze adverteren. Daarnaast moeten ze hun advertenties zo gericht (en dus zo goedkoop) mogelijk plaatsen. Bij de Amerikaanse zoekmachines kan dat tot op postcode-gebied nauwkeurig.
Maar om te kijken welk medium het goedkoopst is, moeten de recruiters wel in beeld hebben hoeveel sollicitanten en uiteindelijk hoeveel nieuwe werknemers een krant, vacaturesite of zoekmachine oplevert.
En de kosten hiervan per geslaagde vacaturevervulling. Daarbij gaat het niet alleen om de kosten van het adverteren, maar ook om het aantal uren dat recruiters besteden aan de totale werving en selectie.