Enige jaren geleden heb ik gewerkt bij een grote overheidsorganisatie die steeds weer veelbelovende jonge academici wist te werven. Zodra deze mensen binnen waren, kregen ze te maken met een overvloed aan regels en richtlijnen. Zelfs voor het verplaatsen van een plantenbak was toestemming nodig. Na verloop van tijd waren de leuke, jonge mensen veranderd in ambtenaren-zombies. Veel werkgevers beperken hun risico's al zoveel mogelijk bij de werving. Daarom zoeken ze heel vaak kuddedieren. Want nieuwe medewerkers moeten passen in de bedrijfscultuur, in het team, in onze manier van werken. Op deze manier sluiten organisaties zich af van nieuwe visies, nieuwe invalshoeken. En dat in een tijd dat alles, zeggen we tegen elkaar, zo snel verandert en dat we voortdurend onze producten, diensten en werkwijzen moeten aanpassen. En zo brengen bedrijven zichzelf in gevaar, juist omdat ze proberen risico's te vermijden. Want voor innovatie heb je mensen nodig met initiatief, durf en creativiteit. Wat kan de HRM-discipline hier betekenen? Durf je verder te kijken dan de functie-eisen van nu, verder dan de opleidingen en ervaring die het CV vermeldt? Lees ook het artikel dat marketinggoeroe Seth Godin hierover schreef op zijn weblog: Sheepwalking.
Enige jaren geleden heb ik gewerkt bij een grote overheidsorganisatie die steeds weer veelbelovende jonge academici wist te werven. Zodra deze mensen binnen waren, kregen ze te maken met een overvloed aan regels en richtlijnen. Zelfs voor het verplaatsen van een plantenbak was toestemming nodig. Na verloop van tijd waren de leuke, jonge mensen veranderd in ambtenaren-zombies.
Veel werkgevers beperken hun risico's al zoveel mogelijk bij de werving. Daarom zoeken ze heel vaak kuddedieren. Want nieuwe medewerkers moeten passen in de bedrijfscultuur, in het team, in onze manier van werken. Op deze manier sluiten organisaties zich af van nieuwe visies, nieuwe invalshoeken. En dat in een tijd dat alles, zeggen we tegen elkaar, zo snel verandert en dat we voortdurend onze producten, diensten en werkwijzen moeten aanpassen.
En zo brengen bedrijven zichzelf in gevaar, juist omdat ze proberen risico's te vermijden. Want voor innovatie heb je mensen nodig met initiatief, durf en creativiteit. Wat kan de HRM-discipline hier betekenen? Durf je verder te kijken dan de functie-eisen van nu, verder dan de opleidingen en ervaring die het CV vermeldt?
Lees ook het artikel dat marketinggoeroe Seth Godin hierover schreef op zijn weblog: Sheepwalking.