Wervingssites te saai voor jongeren

Bij veel wervingssites wordt weinig aandacht besteed aan het design. Werkgevers gebruiken vooral tekst, tekst en nog eens tekst om kandidaten te overtuigen bij hen te werken. Maar weten bedrijven met al die letters ook jongeren aan te spreken? Nee, is het antwoord van Sanne van der Schee in haar stageonderzoek. Sanne van der Schee heeft zes wervingssites laten beoordelen door tien jongeren. Een kleinschalig onderzoek dus, maar interessant genoeg voor recruiters die met hun site willen scoren bij jongeren. Van der Schee, stagiaire bij arbeidsmarktcommunicatie-bureau ARA M/V, heeft jongeren de sites 'blind' laten becommentariëren, zodat zij niet wisten van welk bedrijf de site was. De sites varieerden in de aandacht voor vormgeving en de verhouding tussen beeld en tekst. Opvallend was dat de recruitmentsites van ING en Shell het slechtst uit de bus kwamen. Beide sites hebben naar verhouding veel tekst en weinig beeld. Als beste kwam de site van Graduate naar voren. "Wervingssites voor jongeren anno 2007 moeten snel te vatten zijn. Veel design en weinig tekst geniet de voorkeur", aldus het onderzoek. Met goede foto's kan een wervingssite de aandacht van jongeren vangen. "In sommige situaties beslissen jongeren in een oogopslag of ze verder lezen of niet. Laat foto's aansluiten bij de beeld- of vormtaal van jongeren. Ze zijn op dat gebied bijzonder trendgevoelig." Maar met woorden moeten recruiters weer niet (te) trendy willen zijn. "Waar het beeld belangrijk is om aan te sluiten bij de vormtaal van jongeren is het bij taal het beste uit de buurt van jongerentaal te blijven. Overlaad je communicatie niet met small- en streettalk. Houd teksten kort en eenvoudig." Het onderzoek over de do's voor een wervingssite gericht op jongeren: Do! - catchy zijn (sterke kleuren en moderne fotografie spelen daarbij een grote rol), - helder gestructureerd zijn, - korte, pakkende teksten bevatten (met name de homepage van een wervingssite), - duidelijk genavigeerd zijn (menu etc) - in eerste instantie niet veel informatie bevatten, informatie willen we pas wanneer we geïnteresseerd of nieuwgierig zijn, dan klikken we wel op een knop uit het menu waar we de informatie denken te vinden, - bij het bedrijf passen en tegelijkertijd 'verleidelijk zijn'.

Wervingssite van Shell: letters, letters, lettersBij veel wervingssites wordt weinig aandacht besteed aan het design. Werkgevers gebruiken vooral tekst, tekst en nog eens tekst om kandidaten te overtuigen bij hen te werken. Maar weten bedrijven met al die letters ook jongeren aan te spreken? Nee, is het antwoord van Sanne van der Schee in haar stageonderzoek.

Sanne van der Schee heeft zes wervingssites laten beoordelen door tien jongeren. Een kleinschalig onderzoek dus, maar interessant genoeg voor recruiters die met hun site willen scoren bij jongeren.
Van der Schee, stagiaire bij arbeidsmarktcommunicatie-bureau ARA M/V, heeft jongeren de sites 'blind' laten becommentariëren, zodat zij niet wisten van welk bedrijf de site was. De sites varieerden in de aandacht voor vormgeving en de verhouding tussen beeld en tekst.

Opvallend was dat de recruitmentsites van ING en Shell het slechtst uit de bus kwamen. Beide sites hebben naar verhouding veel tekst en weinig beeld. Als beste kwam de site van Graduate naar voren. "Wervingssites voor jongeren anno 2007 moeten snel te vatten zijn. Veel design en weinig tekst geniet de voorkeur", aldus het onderzoek.

Met goede foto's kan een wervingssite de aandacht van jongeren vangen. "In sommige situaties beslissen jongeren in een oogopslag of ze verder lezen of niet. Laat foto's aansluiten bij de beeld- of vormtaal van jongeren. Ze zijn op dat gebied bijzonder trendgevoelig."
Maar met woorden moeten recruiters weer niet (te) trendy willen zijn. "Waar het beeld belangrijk is om aan te sluiten bij de vormtaal van jongeren is het bij taal het beste uit de buurt van jongerentaal te blijven. Overlaad je communicatie niet met small- en streettalk. Houd teksten kort en eenvoudig."

Het onderzoek over de do's voor een wervingssite gericht op jongeren:

Do!
- catchy zijn (sterke kleuren en moderne fotografie spelen daarbij een grote rol),
- helder gestructureerd zijn,
- korte, pakkende teksten bevatten (met name de homepage van een wervingssite),
- duidelijk genavigeerd zijn (menu etc)
- in eerste instantie niet veel informatie bevatten, informatie willen we pas wanneer we geïnteresseerd of nieuwgierig zijn, dan klikken we wel op een knop uit het menu waar we de informatie denken te vinden,
- bij het bedrijf passen en tegelijkertijd 'verleidelijk zijn'.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?