Vanaf 1 juli 2016 kan de wachttermijn tussen twee arbeidscontracten korter worden, zodra daar in de cao afspraken over worden gemaakt. Maar de tussenpoos mag alleen worden gewijzigd in cao’s waar sprake is van échte seizoensarbeid. Door functies te splitsen, ontstaan meer mogelijkheden voor werkgevers.
Minister Asscher (SZW) heeft de versoepeling van de ketenregeling voor seizoenswerk verwerkt in het lopende wetsvoorstel voor de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie. De Eerste Kamer is inmiddels akkoord; de wetswijziging gaat op 1 juli 2016 in.
Werkgevers en vakbonden mogen de ketenregeling voor seizoenswerk in de cao voortaan aanpassen, zonder zware goedkeuringsprocedure van de minister van SZW.
Alleen voor écht seizoenswerk
Sinds de Wet werk en zekerheid van kracht is, moet aan het eind van een keten met arbeidsovereenkomsten een tussenpoos van minimaal 6 maanden in acht worden genomen, voordat een nieuw tijdelijk contract mag worden afgesloten. Dat bracht veel moeilijkheden in sectoren met seizoenswerk, zowel voor werkgevers (die ervaren krachten niet meer terug in dienst konden nemen) als seizoenswerkers (die hun seizoenswerk niet meer bij de vertrouwde werkgever mochten blijven doen).
Door de wetswijziging, mag in de cao worden afgesproken dat de tussenpoos van zes maanden wordt verkort naar drie maanden. Maar let op, dit geldt alleen voor functies:
Voorbeelden seizoensarbeid
Werkgeversvereniging AWVN noemt voorbeelden van cao’s die in aanmerking komen voor de kortere wachttermijn, maar de regeling geldt voor alle sectoren met functies die aan de vereisten voldoen. Als cao-partijen (werkgevers en vakbonden) dit willen, zouden ze dat bijvoorbeeld kunnen regelen voor:
Eén taak in meer seizoensfuncties splitsen
AWVN stelt dat cao-partijen functies die in verschillende perioden worden uitgeoefend verder kunnen differentiëren als dat noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering. Zo zou je een functie van receptionist kunnen splitsen als die niet het hele jaar nodig is, bijvoorbeeld omdat er in het winterseizoen minder gasten zijn dan in het zomerseizoen.
De oplossing zou volgens AWVN dan kunnen zijn om in de cao twee functies te definiëren: de functie van receptionist die het hele jaar door kan worden vervuld en een aparte functie voor receptionist tijdens het zomerseizoen.