Zoekmachines steeds belangrijker voor recruiters

Zoekmachines zijn zeer sterk in opkomst als middel om een baan te zoeken. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek blijkt dat 41% van de kandidaten zoekmachines gebruikt om een (nieuwe) baan te vinden. Goed nieuws voor recruiters? De top 10 van bronnen die sollicitanten gebruiken om een baan te zoeken volgens het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO): 1 Vacaturesites (69% met name Monsterboard en Nationale Vacaturebank) 2 Dagblad/de krant (55%) 3 Bekenden/netwerk (49%) 4 Zoekmachine op internet (41%) 5 Open sollicitatie (39%) 6 Interne vacatures (38%) 7 Site van werkgever (36%) 8 Huis-aan-huisblad (36%) 9 Uitzendbureau (29%) 10 Vakblad of tijdschrift (28%) Bij de zoekmachines gaat het in Nederland natuurlijk om Google, Google en Google. Voor slimme werkgevers is dit goed nieuws. Want wie ervoor zorgt dat zijn vacatures hoog in de zoekresultaten van Google staan, is snel gevonden door een kandidaat. Maar helaas is het niet eenvoudig. Je moet weten met welke zoekwoorden jouw kandidaten vacatures googlen. Vervolgens moet je de vacaturetekst en je site optimaliseren op zo'n manier dat je bij de eerste 5 resultaten van Google terecht komt. Deze zoekmachineoptimalisatie is inmiddels een vak apart geworden. Want de concurrentie om zoekwoorden is groot, Google wijzigt regelmatig de regels op basis waarvan de zoekresultaten worden samengesteld en de zoekmachine kan trucjes om de ranking te beïnvloeden hard bestraffen. En zo is een hele bedrijfstak met specialisten ontstaan. Ze noemen zich zoekmachinemarketeer of SEO (Search Engine Optimization)-specialist. De beste start is misschien nog wel een eenvoudig proefje. Zet je vacature online (op je eigen site en/of bij een vacaturebank) en tik bij Google de trefwoorden in die jouw kandidaten kunnen gebruiken. Zo kun je zien hoe hoog (of hoe laag) jouw vacature in de zoekresultaten wordt gepresenteerd en wie je belangrijkste concurrenten zijn. Er is overigens een redelijke kans dat je je vacature helemaal niet via Google weet te vinden. Want bij de meeste sites komt Google niet vaak genoeg langs om de inhoud van de site te bekijken. Er zijn mogelijkheden om dit te beïnvloeden, maar je bent er niet met het schrijven van een goede vacaturetekst waarin de zoekwoorden voorkomen. Voor wie dit allemaal te complex vindt en geen zoekmachine-specialist wil inhuren, is er een eenvoudig alternatief. Tegen betaling maakt Google je leven makkelijker. Want je kunt relatief snel en eenvoudig adverteren op de pagina's met de Google-zoekresultaten. Je kiest de (combinatie van) zoekwoorden die jouw kandidaten gebruiken en door genoeg te 'bieden' per klik, zorg je ervoor dat je advertentie bovenaan staat. Lees ook: Zoekmachineoptimalisatie voor vacatures (HRlog)

41% kandidaten zoekt vacatures met zoekmachineZoekmachines zijn zeer sterk in opkomst als middel om een baan te zoeken. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek blijkt dat 41% van de kandidaten zoekmachines gebruikt om een (nieuwe) baan te vinden. Goed nieuws voor recruiters?

De top 10 van bronnen die sollicitanten gebruiken om een baan te zoeken volgens het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO):
1 Vacaturesites (69% met name Monsterboard en Nationale Vacaturebank)
2 Dagblad/de krant (55%)
3 Bekenden/netwerk (49%)
4 Zoekmachine op internet (41%)
5 Open sollicitatie (39%)
6 Interne vacatures (38%)
7 Site van werkgever (36%)
8 Huis-aan-huisblad (36%)
9 Uitzendbureau (29%)
10 Vakblad of tijdschrift (28%)

Bij de zoekmachines gaat het in Nederland natuurlijk om Google, Google en Google. Voor slimme werkgevers is dit goed nieuws. Want wie ervoor zorgt dat zijn vacatures hoog in de zoekresultaten van Google staan, is snel gevonden door een kandidaat.

Maar helaas is het niet eenvoudig. Je moet weten met welke zoekwoorden jouw kandidaten vacatures googlen. Vervolgens moet je de vacaturetekst en je site optimaliseren op zo'n manier dat je bij de eerste 5 resultaten van Google terecht komt.
Deze zoekmachineoptimalisatie is inmiddels een vak apart geworden. Want de concurrentie om zoekwoorden is groot, Google wijzigt regelmatig de regels op basis waarvan de zoekresultaten worden samengesteld en de zoekmachine kan trucjes om de ranking te beïnvloeden hard bestraffen. En zo is een hele bedrijfstak met specialisten ontstaan. Ze noemen zich zoekmachinemarketeer of SEO (Search Engine Optimization)-specialist.

De beste start is misschien nog wel een eenvoudig proefje. Zet je vacature online (op je eigen site en/of bij een vacaturebank) en tik bij Google de trefwoorden in die jouw kandidaten kunnen gebruiken. Zo kun je zien hoe hoog (of hoe laag) jouw vacature in de zoekresultaten wordt gepresenteerd en wie je belangrijkste concurrenten zijn.
Er is overigens een redelijke kans dat je je vacature helemaal niet via Google weet te vinden. Want bij de meeste sites komt Google niet vaak genoeg langs om de inhoud van de site te bekijken. Er zijn mogelijkheden om dit te beïnvloeden, maar je bent er niet met het schrijven van een goede vacaturetekst waarin de zoekwoorden voorkomen.

Voor wie dit allemaal te complex vindt en geen zoekmachine-specialist wil inhuren, is er een eenvoudig alternatief. Tegen betaling maakt Google je leven makkelijker. Want je kunt relatief snel en eenvoudig adverteren op de pagina's met de Google-zoekresultaten. Je kiest de (combinatie van) zoekwoorden die jouw kandidaten gebruiken en door genoeg te 'bieden' per klik, zorg je ervoor dat je advertentie bovenaan staat.

Lees ook:
Zoekmachineoptimalisatie voor vacatures (HRlog)

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 466 exclusieve vakartikelen en 288 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?