Wanneer heeft een bedrijf zijn wervingssite goed geregeld? Op basis van een eerder artikel hierover in Personeelslog en de reacties daarop: 20 kenmerken van een goede recruitmentsite en het backoffice-werk dat hierbij hoort. Werking van de site Op de homepage van de corporate site is een duidelijke link aanwezig naar het carrière-deel. Met zo min mogelijk klikken (bijvoorbeeld twee) kunnen gebruikers vanaf de homepage van de bedrijfssite naar een vacaturetekst. Alle webpagina's werken, er zijn geen overbodige tussenpagina's. De vacatures zijn goed doorzoekbaar op basis van criteria die relevant zijn voor de sollicitant (Overigens is het hier een kwestie van de juiste maatvoering; bij vijf vacatures heeft het weinig zin om kandidaten veel zoekcriteria te bieden). De informatie op de site De vacatures op de site zijn actueel; de sollicitatietermijn is nog niet verstreken. De vacaturebeschrijving geeft de kandidaat optimale duidelijkheid over de eisen waaraan hij/zij moet voldoen voor de functie èn voor het werken binnen het bedrijf. De site biedt ook relevante informatie voor kandidaten die zich nog oriënteren op een nieuwe werkgever. De teksten op de site zijn duidelijk en geloofwaardig. Echte werknemers komen aan het woord over het bedrijf en hun werk bijvoorbeeld in de vorm van testimonials, interviews (in tekst en/of in video), weblogs van medewerkers. Het sollicitatieproces Solliciteren kan online. De vacature kan via de site worden doorgestuurd naar andere belangstellenden. Kandidaten kunnen op een eenvoudige manier hun belangstelling voor het bedrijf tonen, bijvoorbeeld door een open sollicitatie achter te laten. Bij een (uitgebreid) online sollicitatieformulier heeft de kandidaat de mogelijkheid het invullen op een later moment af te maken. Potentiële kandidaten kunnen via de site eenvoudig vragen over de vacature stellen. De mogelijkheden om met recruiters in contact te komen, zijn goed aangegeven op de site. Na versturen van het CV of de sollicitatie ontvangt de kandidaat direct per e-mail een bevestiging. De ontvangstbevestiging is zo persoonlijk mogelijk en geeft de kandidaat relevante informatie: de functie waarop hij of zij heeft gesolliciteerd, het vervolg van de procedure en de termijn waarop het bedrijf reageert. Kandidaten hebben controle over de gegevens die ze zelf hebben ingevuld. Zij kunnen deze zelf wijzigen en/of verwijderen. Tijdens het online sollicitatieproces gaat het bedrijf zorgvuldig om met gegevens van kandidaten. Zo heeft de site een duidelijke privacy-richtlijn en zijn de gegevens goed beveiligd. In de online sollicitatieprocedure is evenwicht tussen de moeite die de kandidaat moet doen om te solliciteren en de aandacht die de organisatie aan zijn/haar sollicitatie besteedt. Tot slot: Ook de online sollicitatieprocedure voldoet aan de NVP Sollicitatiecode. Lees ook: Veel meningen over goede recruitmentsites.
Wanneer heeft een bedrijf zijn wervingssite goed geregeld? Op basis van een eerder artikel hierover in Personeelslog en de reacties daarop: 20 kenmerken van een goede recruitmentsite en het backoffice-werk dat hierbij hoort.
Werking van de site
De informatie op de site
Het sollicitatieproces
Lees ook: Veel meningen over goede recruitmentsites.