'Al binnen vijf minuten een goed gevoel'

"Ik respecteer vrouwen om hun capaciteiten en talenten, en ik vond die Marieke gewoon de meest geschikte kandidaat. Van dat rokje en dat decolleté, waar heb je het over zeg, ik heb het niet eens gemerkt". Op de website van Managementteam worden weer eens al cliché's van stal gehaald: tussen management en P&O, directeur en P&O'er en niet in het minst tussen man en vrouw. Zo oud als de wereld: een oudere manager wil een jonge vrouw aannemen, waarbij P&O "al binnen vijf minuten een goed gevoel" op een even emotionele manier ("ze had je dochter kunnen zijn") probeert te pareren. Op de managementsite is er een wekelijkse column van manager Bob over zijn belevenissen, geschreven door de redactie. Bovenstaande belevenissen komen uit een wel heel openhartige memo-wisseling tussen de mannelijke manager en zijn vrouwelijke deputy manager HRM. Voor mij is de grote vraag: loopt de siteredactie achter bij de werkelijkheid (we werken toch immers keurig met competenties) of juist voor? Want met het wereldkampioenschap voetbal voor de deur zien we steeds meer reclames waarin mannen (soms letterlijk) als Neandertalers worden neergezet. Een nieuwe trend? Of slechts nostalgie naar de periode dat mannen nog volop hun jachtinstinct mochten/moesten inzetten om te overleven?


"Ik respecteer vrouwen om hun capaciteiten en talenten, en ik vond die Marieke gewoon de meest geschikte kandidaat. Van dat rokje en dat decolleté, waar heb je het over zeg, ik heb het niet eens gemerkt".

Op de website van Managementteam worden weer eens al cliché's van stal gehaald: tussen management en P&O, directeur en P&O'er en niet in het minst tussen man en vrouw. Zo oud als de wereld: een oudere manager wil een jonge vrouw aannemen, waarbij P&O "al binnen vijf minuten een goed gevoel" op een even emotionele manier ("ze had je dochter kunnen zijn") probeert te pareren.

Op de managementsite is er een wekelijkse column van manager Bob over zijn belevenissen, geschreven door de redactie. Bovenstaande belevenissen komen uit een wel heel openhartige memo-wisseling tussen de mannelijke manager en zijn vrouwelijke deputy manager HRM. Voor mij is de grote vraag: loopt de siteredactie achter bij de werkelijkheid (we werken toch immers keurig met competenties) of juist voor?
Want met het wereldkampioenschap voetbal voor de deur zien we steeds meer reclames waarin mannen (soms letterlijk) als Neandertalers worden neergezet. Een nieuwe trend? Of slechts nostalgie naar de periode dat mannen nog volop hun jachtinstinct mochten/moesten inzetten om te overleven?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?