Uitbesteden en automatiseren van taken laat vaak weinig ruimte over voor de traditionele P-afdeling. Maar de verplaatsing van HR-taken is nu wel over het hoogtepunt heen.
HR-taken staan ter discussie. Met outsourcing, shared service centers, self service-concepten waarbij managers en medewerkers zelf traditionele HR-taken op zich nemen, lijkt er weinig over te blijven van P&O-afdelingen zoals we die traditioneel kennen. Maar de laatste tijd keren ook weer HR-taken terug bij de organisatie.
1. Toename in het vertrouwd uit handen geven van HR-activiteiten
Niet alleen HRM-administraties, maar ook functiewaardering, ontslagbegeleiding en het verbeteren van organisatieprocessen worden steeds vaker uitbesteed. Omdat bedrijven steeds meer ervaring opdoen met uitbesteden, zullen ook de overblijvende taken meer worden vergeleken op kwaliteit, resultaat, kosten en klanttevredenheid. “Kritischer zal worden gekeken naar welke HR-activiteiten in aanmerking komen voor outsourcing en meer dan nu benaderd worden als klant-leverancierrelatie. Ook de HR-adviesfunctie zal hiertoe gaan behoren.”
Word abonnee en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Dit artikel is afkomstig uit HR Tools & Extra’s van Personeelsnet.nl. Auteursrecht berust bij Personeelsnet Media BV, Rotterdam.