Als je niks wilt missen, kun je Personeelslog en Personeelsnet ook volgen via de korte berichtenservice Twitter. Bij elk nieuwtje en blogartikel verstuurt Twitter een kort berichtje met een link naar het artikel. Je begrijpt dan ook hoe trots we waren toen we zagen dat onze premier Jan-Peter Balkenende op deze manier Personeelslog volgt. Toch vragen we ons bezorgd af: Heeft onze minister-president echt niks beters te doen? Heeft hij daar geen ambtenaren voor? Of is er iets anders aan de hand? Neemt er iemand op internet een loopje met de identiteit van onze premier? Hoe zat het ook alweer? Was er niet iets met het profiel van Balkenende bij netwerksite LinkedIn? Even Googelen. Oh ja: dat profiel was bij wijze van experiment aangemaakt door Michel Rijnders, collega-blogger van HRlog. Zou het met Twitter anders zijn gegaan? Niet bewust van online identiteit Veel mensen hebben een online identiteit. Gelukkig zijn ze er meestal zelf verantwoordelijk voor. Al is volgens een actueel onderzoek van Ruigrok ׀ NetPanel een vijfde van de actieve internetters zich hier niet erg bewust van. Het merendeel van de internetters maakt zich er absoluut niet druk om: zij vinden hun online identiteit onbelangrijk (39%) of staan er onverschillig tegenover (29%). Terwijl 76% foto's plaatst op internet, 75% cijfers en reviews geeft voor producten en diensten, 58% reacties plaatst op discussiefora, 42% op weblogs reageert en 35% eigen video’s online zet. En maar liefst zes van de tien Nederlanders (59%) inmiddels een profiel hebben op een of meerdere online netwerken, zoals Hyves en LinkedIn. Recruiters en baas kijken mee Realiseren ze zich wel dat recruiters steeds vaker sollicitanten via internet natrekken? Of dat hun baas ook die grappige feestfoto's van de vakantie kan vinden? Google jezelf Neem zelf maar eens de proef op de som. Tik je naam in bij zoekmachine Google en lees wat er allemaal over je is te vinden op internet. Je kunt informatie tegen komen waarvan je was vergeten dat je die zelf online hebt gezet. Of je ontdekt een sexy profiel bij Hyves van iemand die (ongeveer) dezelfde naam heeft als jij. En als je echt pech hebt, kom je erachter dat iemand bewust je online identiteit heeft gestolen, zoals premier Balkenende is overkomen.
Als je niks wilt missen, kun je Personeelslog en Personeelsnet ook volgen via de korte berichtenservice Twitter. Bij elk nieuwtje en blogartikel verstuurt Twitter een kort berichtje met een link naar het artikel.
Je begrijpt dan ook hoe trots we waren toen we zagen dat onze premier Jan-Peter Balkenende op deze manier Personeelslog volgt.
Toch vragen we ons bezorgd af: Heeft onze minister-president echt niks beters te doen? Heeft hij daar geen ambtenaren voor?
Of is er iets anders aan de hand? Neemt er iemand op internet een loopje met de identiteit van onze premier?
Hoe zat het ook alweer? Was er niet iets met het profiel van Balkenende bij netwerksite LinkedIn?
Even Googelen. Oh ja: dat profiel was bij wijze van experiment aangemaakt door Michel Rijnders, collega-blogger van HRlog.
Zou het met Twitter anders zijn gegaan?
Niet bewust van online identiteit
Veel mensen hebben een online identiteit. Gelukkig zijn ze er meestal zelf verantwoordelijk voor. Al is volgens een actueel onderzoek van Ruigrok ׀ NetPanel een vijfde van de actieve internetters zich hier niet erg bewust van.
Het merendeel van de internetters maakt zich er absoluut niet druk om: zij vinden hun online identiteit onbelangrijk (39%) of staan er onverschillig tegenover (29%).
Terwijl 76% foto's plaatst op internet, 75% cijfers en reviews geeft voor producten en diensten, 58% reacties plaatst op discussiefora, 42% op weblogs reageert en 35% eigen video’s online zet. En maar liefst zes van de tien Nederlanders (59%) inmiddels een profiel hebben op een of meerdere online netwerken, zoals Hyves en LinkedIn.
Recruiters en baas kijken mee
Realiseren ze zich wel dat recruiters steeds vaker sollicitanten via internet natrekken? Of dat hun baas ook die grappige feestfoto's van de vakantie kan vinden?
Google jezelf
Neem zelf maar eens de proef op de som. Tik je naam in bij zoekmachine Google en lees wat er allemaal over je is te vinden op internet.
Je kunt informatie tegen komen waarvan je was vergeten dat je die zelf online hebt gezet. Of je ontdekt een sexy profiel bij Hyves van iemand die (ongeveer) dezelfde naam heeft als jij. En als je echt pech hebt, kom je erachter dat iemand bewust je online identiteit heeft gestolen, zoals premier Balkenende is overkomen.