Bedrijven worden steeds transparanter. Of ze dat nu willen of niet. Ze hebben vaak geen keus. Want gespecialiseerde weblogs houden al het nieuws binnen de branche bij. En om niks te missen, schrikken ze er niet voor terug om over geruchten te schrijven. Twitter doet de rest. Razendsnel worden nieuwtjes, roddels en geruchten verspreid. Vaag persbericht Stil saneren en - als het niet anders kan - een vaag persbericht versturen, is er niet meer bij. The New York Times noemt het voorbeeld van autofabrikant Tesla Motors. Een weblog dat graag de industrieroddels als eerste meldt, had geschreven over een komende golf ontslagen bij Tesla Motors. Omdat ook de traditionele pers op het gerucht dook, had directeur Elon Musk geen andere keus dan de ontslagen via zijn veelgelezen weblog te publiceren. Sommige medewerkers wisten nog niet eens dat ze de volgende dag niet meer op het werk hoefden te komen. "We moesten wel iets vertellen. We wilden hiermee voorkomen dat er artikelen zouden verschijnen met onjuistheden", aldus Musk. Pro-actief Slecht nieuws valt niet meer stil te houden. Als het niet weblogs zijn of de berichtjes via Twitter, dan zijn het wel werknemers die via speciale sites de buitenwereld informeren over hun ervaringen met het bedrijf. ICT- en high tech-bedrijven die intensief gevolgd worden door weblogs, zijn het meest open in hun communicatie. Ze kiezen ervoor om zo vroeg mogelijk zelf het pijnlijke nieuws naar buiten te brengen. Volgens The New York Times is het slechts een kwestie van tijd voordat werkgevers in andere sectoren deze voorbeelden moeten volgen. "Wat je vandaag de dag zegt binnen je bedrijf, lees je zo terug op een weblog", citeert de krant een voormalige HR-manager van PepsiCo. "Als bedrijf heb je een keus. Of je bent pro-actief en trekt het initiatief naar je toe en vertelt wat er aan de hand is. Of je wacht tot een buitenstaander zijn verhaal schrijft over jouw bedrijf."
Bedrijven worden steeds transparanter. Of ze dat nu willen of niet. Ze hebben vaak geen keus.
Want gespecialiseerde weblogs houden al het nieuws binnen de branche bij. En om niks te missen, schrikken ze er niet voor terug om over geruchten te schrijven. Twitter doet de rest. Razendsnel worden nieuwtjes, roddels en geruchten verspreid.
Vaag persbericht
Stil saneren en - als het niet anders kan - een vaag persbericht versturen, is er niet meer bij.
The New York Times noemt het voorbeeld van autofabrikant Tesla Motors.
Een weblog dat graag de industrieroddels als eerste meldt, had geschreven over een komende golf ontslagen bij Tesla Motors. Omdat ook de traditionele pers op het gerucht dook, had directeur Elon Musk geen andere keus dan de ontslagen via zijn veelgelezen weblog te publiceren. Sommige medewerkers wisten nog niet eens dat ze de volgende dag niet meer op het werk hoefden te komen.
"We moesten wel iets vertellen. We wilden hiermee voorkomen dat er artikelen zouden verschijnen met onjuistheden", aldus Musk.
Pro-actief
Slecht nieuws valt niet meer stil te houden. Als het niet weblogs zijn of de berichtjes via Twitter, dan zijn het wel werknemers die via speciale sites de buitenwereld informeren over hun ervaringen met het bedrijf.
ICT- en high tech-bedrijven die intensief gevolgd worden door weblogs, zijn het meest open in hun communicatie. Ze kiezen ervoor om zo vroeg mogelijk zelf het pijnlijke nieuws naar buiten te brengen.
Volgens The New York Times is het slechts een kwestie van tijd voordat werkgevers in andere sectoren deze voorbeelden moeten volgen.
"Wat je vandaag de dag zegt binnen je bedrijf, lees je zo terug op een weblog", citeert de krant een voormalige HR-manager van PepsiCo. "Als bedrijf heb je een keus. Of je bent pro-actief en trekt het initiatief naar je toe en vertelt wat er aan de hand is. Of je wacht tot een buitenstaander zijn verhaal schrijft over jouw bedrijf."