Bedrijfsopleidingen vormen één van de snelst groeiende sectoren in de opleidingensector. Opvalland is daarbij de groei van e-learning, want meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat 77 procent.
Dat blijkt uit de studie Corporate learning goes digital – How companies can benefit from online education van Roland Berger Strategy Consultants. Bedrijven kiezen voor e-learning vanwege de flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid opleidingen te integreren in een normale werkdag.
Geen klasjes meer
Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs overbodig, of minder vaak nodig. Het is daardoor ook eenvoudiger om de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden.
E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Verder kan het tempo of niveau eenvoudig aangepast worden aan de gebruiker.
Snel aan te passen
De groei van e-learning wordt ook gestimuleerd doordat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt. In veel bedrijfstakken is geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat kan dan alleen nog maar gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.
Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam, stelt dat digitale opleidingstrajecten daarvoor ideaal zijn: ‘ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden.’
Juiste instrumenten vinden
In 2005 staken investeerders nog 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning. Zeven jaar later was dat bedrag al opgelopen tot 1,2 miljard dollar. De bekende Britse onderwijs-aanbieder Pearson haalt inmiddels 45 procent van de omzet uit online-activiteiten.
Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. ‘Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie.’