Maar 10% werkgevers is ontevreden en stapt over op andere dienstverlener
Een arbodienst moet kwaliteit op maat leveren, vinden werkgevers. Dan is het minder belangrijk wat de dienstverlening kost. Dat blijkt uit de
Werkgeversmonitor arbeidsomstandigheden, van het ministerie van SZW. Voor het onderzoek zijn tienduizend bedrijven en organisaties geënquêteerd over hun benadering van de veiligheid en gezondheid van werknemers. Iedere twee jaar zal het onderzoek worden herhaald.
Eén op de tien werkgevers is het afgelopen jaar veranderd van arbodienst. Ontevredenheid over de dienstverlening was daarvoor de belangrijkste reden. Slechts tien procent zegt vanwege de prijs te zijn overgestapt. Tweederde van de bedrijven geeft aan dat zij gebruik blijven maken van de arbodienst, ook als dat niet langer verplicht is. Dit cijfer ligt bij kleine bedrijven (minder dan tien werknemers) lager, namelijk op de helft.
Ook op andere punten laat de monitor verschillen zien tussen grote en kleine bedrijven. Zo hebben vooral grotere bedrijven en organisaties een arbocoördinator in dienst. Kleine bedrijven hebben vaker moeite met de verplichtingen die voortvloeien uit de Arbowet (40 procent) dan grote organisaties (14 procent). Een derde van de respondenten zou graag zien dat het aantal wetten en regels op arboterrein vermindert. Het merendeel vindt de arboconvenanten voor de eigene branche een geschikt instrument om veranderingen te realiseren.
In de meeste gevallen hebben werkgevers de afgelopen twee jaar maatregelen genomen om de belangrijkste veiligheidsrisico’s (volgens de risico-inventarisatie) te verminderen. Grote organisaties doen meer aan voorlichting en training; kleine bedrijven investeren vaker in veiligheid.