Bedrijven verliezen klanten door slechte sollicitatieprocedures

Bedrijven die slecht omgaan met sollicitanten, beschadigen hiermee hun bedrijfsimago en verliezen klanten. Dat blijkt uit een onderzoek van assessmentbedrijf SHL. Als gevolg van een mislukte sollicitatie houdt bijna de helft van de kandidaten een negatief beeld over van het bedrijf waar ze solliciteerden. Dat blijkt uit een Engels onderzoek van SHL onder 1600 werknemers. Vier grootste afknappers De meest voorkomende afknappers die recruiters veroorzaken volgens SHL: niet laten weten dat kandidaat de baan niet krijgt (46%) geen feedback geven op de sollicitatiebrief (39%) geen ontvangstbevestiging sturen van de sollicitatie (39%) geen feedback geven na een sollicitatiegesprek (37%). Economische crisis Op basis van een onderzoek onder 500 recruiters verwacht SHL zelfs dat de afhandeling van sollicitaties eerder slechter dan beter wordt. Om kosten te besparen tijdens de economische crisis hebben bedrijven gesneden in de omvang van de recruitment- en HR-afdelingen. En juist in deze tijd worden bedrijven overstroomd met sollicitaties. Uit het SHL-onderzoek onder recruiters bleek dat 25% van hen de grote stroom sollicitaties nauwelijks aan kan. 19% van de recruiters zegt niet in staat te zijn om kandidaten een ontvangstbevestiging van de sollicitatie te sturen, 17% geeft geen fatsoenlijke feedback aan kandidaten na een sollicitatiegesprek en 15% informeert sollicitanten niet eens als hun sollicitatie geen succes heeft. Verlies van klanten Volgens SHL leidt een slechte afhandeling van sollicitaties tot verlies van klanten. Werkgevers realiseren zich onvoldoende dat kandidaten ook klant zijn of dat zij een vrienden- en kennissenkring hebben die bij het bedrijf koopt. Uit het Engelse onderzoek blijkt dat 18% van de kandidaten na een slechte sollicitatie-ervaring het bedrijf in de ban doet als klant. Klagen in kennissenkring en op internet Maar de invloed van een vervelende sollicitatie reikt veel verder. Zo klaagt 36% van kandidaten tegenover hun vrienden en familie over deze werkgever. En 9% doet er via internet (netwerksites als Twitter en Facebook, blogs) nog een schepje bovenop. De invloed van deze klachten mogen niet worden onderschat. Zo zegt ruim driekwart van de ondervraagden in het SHL-onderzoek dat zij geen klant van een bedrijf willen zijn dat een vriend of familielid slecht heeft behandeld tijdens een sollicitatie. Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Bedrijven die slecht omgaan met sollicitanten, beschadigen hiermee hun bedrijfsimago en verliezen klanten. Dat blijkt uit een onderzoek van assessmentbedrijf SHL.

Als gevolg van een mislukte sollicitatie houdt bijna de helft van de kandidaten een negatief beeld over van het bedrijf waar ze solliciteerden. Dat blijkt uit een Engels onderzoek van SHL onder 1600 werknemers.

Vier grootste afknappers
De meest voorkomende afknappers die recruiters veroorzaken volgens SHL:


  • niet laten weten dat kandidaat de baan niet krijgt (46%)

  • geen feedback geven op de sollicitatiebrief (39%)

  • geen ontvangstbevestiging sturen van de sollicitatie (39%)

  • geen feedback geven na een sollicitatiegesprek (37%).


Economische crisis
Op basis van een onderzoek onder 500 recruiters verwacht SHL zelfs dat de afhandeling van sollicitaties eerder slechter dan beter wordt.
Om kosten te besparen tijdens de economische crisis hebben bedrijven gesneden in de omvang van de recruitment- en HR-afdelingen. En juist in deze tijd worden bedrijven overstroomd met sollicitaties.

Uit het SHL-onderzoek onder recruiters bleek dat 25% van hen de grote stroom sollicitaties nauwelijks aan kan. 19% van de recruiters zegt niet in staat te zijn om kandidaten een ontvangstbevestiging van de sollicitatie te sturen, 17% geeft geen fatsoenlijke feedback aan kandidaten na een sollicitatiegesprek en 15% informeert sollicitanten niet eens als hun sollicitatie geen succes heeft.

Verlies van klanten
Volgens SHL leidt een slechte afhandeling van sollicitaties tot verlies van klanten. Werkgevers realiseren zich onvoldoende dat kandidaten ook klant zijn of dat zij een vrienden- en kennissenkring hebben die bij het bedrijf koopt.

Uit het Engelse onderzoek blijkt dat 18% van de kandidaten na een slechte sollicitatie-ervaring het bedrijf in de ban doet als klant.

Klagen in kennissenkring en op internet
Maar de invloed van een vervelende sollicitatie reikt veel verder. Zo klaagt 36% van kandidaten tegenover hun vrienden en familie over deze werkgever. En 9% doet er via internet (netwerksites als Twitter en Facebook, blogs) nog een schepje bovenop.

De invloed van deze klachten mogen niet worden onderschat. Zo zegt ruim driekwart van de ondervraagden in het SHL-onderzoek dat zij geen klant van een bedrijf willen zijn dat een vriend of familielid slecht heeft behandeld tijdens een sollicitatie.

Ook via Twitter kun je Personeelslog volgen: Twitter.com/Personeelslog.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?