BeKnown en BranchOut beconcurreren LinkedIn via Facebook

De jacht op carrière-netwerksite LinkedIn is ingezet. BranchOut en BeKnown gaan de concurrentie aan. Niet door een compleet nieuw netwerk op te zetten, maar door gebruik te maken van Facebook. Facebook is wereldwijd de grootste netwerksite met naar eigen zeggen meer dan 750 miljoen actieve gebruikers. BeKnown en BranchOut proberen mee te liften op dit succes en de concurrentie aan te gaan met LinkedIn (de netwerksite voor professionals met meer dan 100 miljoen leden). BranchOut BranchOut bestaat inmiddels een jaar. En heeft volgens zijn eigen blog "miljoenen gebruikers" en biedt drie miljoen vacatures. Facebook-gebruikers die werken met BranchOut, kunnen de carrière-updates van hun vrienden bijhouden. Om die loopbanen een boost te geven, kunnen zij hun vrienden onderscheiden met maar liefst 58 Badges of Honor: van 'all star copy writer' tot 'HR Ninja'. Interessanter is dat BranchOut-leden makkelijker toegang hebben tot werkgevers die zij interessant vinden. Want niet alleen van hun directe vrienden, maar ook van de vrienden van vrienden, kunnen zij zien waar deze werken of hebben gewerkt. Aantrekkelijk voor bedrijven is dat BranchOut-leden kunnen aangeven welke vacatures hun huidige werkgever heeft. Deze worden binnen het netwerk van de BranchOut-gebruiker (zijn vrienden en vrienden van zijn vrienden) gratis bekend gemaakt. BeKnown BeKnown dat pas sinds eind juni op de markt is, is een initiatief van de vacaturesite Monster(board). BeKnown heeft vergelijkbare mogelijkheden als BranchOut. Ook bij BeKnown kunnen Facebook-gebruikers gratis vacatures bekend maken in hun persoonlijke netwerk. BranchOut lijkt vooralsnog vooral een Amerikaanse aangelegenheid. BeKnown daarentegen biedt door de koppeling met Monsterboard.nl direct al veel Nederlandse vacatures. Bedreiging voor LinkedIn? Of BeKnown en BranchOut een serieuze bedreiging worden voor LinkedIn valt nog te bezien. Vooralsnog biedt LinkedIn professionals meer mogelijkheden als serieus platform voor vakgenoten. Via status-updates en groepen kunnen de professionals elkaar op de hoogte houden. En via nieuwsartikelen die via een LinkedIn-applicatie gericht worden verzameld, blijven ze ook via (vak)media op up to date geïnformeerd. Bovendien heeft LinkedIn in Nederland zo'n sterke positie bij hoger opgeleiden dat het de vraag is of Nederlandse kandidaten de moeite willen nemen om hun CV-gegevens ook nog eens bij BeKnown of BranchOut in te vullen. De mogelijkheid die er was om het LinkedIn-profiel te importeren in BeKnown en BranchOut, heeft LinkedIn inmiddels geblokkeerd. Google+ Toch breken voor LinkedIn spannende tijden aan. Want naast BeKnown en BranchOut krijgt de netwerksite concurrentie uit een andere hoek: Google+. Dit nieuwe initiatief van Google is weliswaar niet specifiek gericht op het netwerken voor een betere baan, maar zit indirect toch in het vaarwater van LinkedIn. Want Google+ maakt het gericht delen van (vak)informatie wel heel makkelijk. Google+ combineert het delen van bestaande content, mail, tweets, blogs, videoconferencing. En met de verwachte integratie van de andere Google-services wordt Google+ alleen maar interessanter. Dat blijkt nu al voor professionals die graag via internet gevonden worden: de Google+-profielen staan bovenin de zoekresultaten van Google: boven Hyves, boven Facebook en boven LinkedIn.

Twee nieuwe concurrentie voor LinkedIn: Beknown en BranchoutDe jacht op carrière-netwerksite LinkedIn is ingezet. BranchOut en BeKnown gaan de concurrentie aan. Niet door een compleet nieuw netwerk op te zetten, maar door gebruik te maken van Facebook.

Facebook is wereldwijd de grootste netwerksite met naar eigen zeggen meer dan 750 miljoen actieve gebruikers.
BeKnown en BranchOut proberen mee te liften op dit succes en de concurrentie aan te gaan met LinkedIn (de netwerksite voor professionals met meer dan 100 miljoen leden).

BranchOut
Badges of Honor bij BranchOutBranchOut bestaat inmiddels een jaar. En heeft volgens zijn eigen blog "miljoenen gebruikers" en biedt drie miljoen vacatures.
Facebook-gebruikers die werken met BranchOut, kunnen de carrière-updates van hun vrienden bijhouden. Om die loopbanen een boost te geven, kunnen zij hun vrienden onderscheiden met maar liefst 58 Badges of Honor: van 'all star copy writer' tot 'HR Ninja'.
Interessanter is dat BranchOut-leden makkelijker toegang hebben tot werkgevers die zij interessant vinden. Want niet alleen van hun directe vrienden, maar ook van de vrienden van vrienden, kunnen zij zien waar deze werken of hebben gewerkt.
Aantrekkelijk voor bedrijven is dat BranchOut-leden kunnen aangeven welke vacatures hun huidige werkgever heeft. Deze worden binnen het netwerk van de BranchOut-gebruiker (zijn vrienden en vrienden van zijn vrienden) gratis bekend gemaakt.

BeKnown
BeKnown: het Facebook-netwerk van MonsterboardBeKnown dat pas sinds eind juni op de markt is, is een initiatief van de vacaturesite Monster(board).
BeKnown heeft vergelijkbare mogelijkheden als BranchOut. Ook bij BeKnown kunnen Facebook-gebruikers gratis vacatures bekend maken in hun persoonlijke netwerk.
BranchOut lijkt vooralsnog vooral een Amerikaanse aangelegenheid. BeKnown daarentegen biedt door de koppeling met Monsterboard.nl direct al veel Nederlandse vacatures.

Bedreiging voor LinkedIn?
Of BeKnown en BranchOut een serieuze bedreiging worden voor LinkedIn valt nog te bezien.

Vooralsnog biedt LinkedIn professionals meer mogelijkheden als serieus platform voor vakgenoten. Via status-updates en groepen kunnen de professionals elkaar op de hoogte houden. En via nieuwsartikelen die via een LinkedIn-applicatie gericht worden verzameld, blijven ze ook via (vak)media op up to date geïnformeerd.

Bovendien heeft LinkedIn in Nederland zo'n sterke positie bij hoger opgeleiden dat het de vraag is of Nederlandse kandidaten de moeite willen nemen om hun CV-gegevens ook nog eens bij BeKnown of BranchOut in te vullen. De mogelijkheid die er was om het LinkedIn-profiel te importeren in BeKnown en BranchOut, heeft LinkedIn inmiddels geblokkeerd.

Google+
Toch breken voor LinkedIn spannende tijden aan. Want naast BeKnown en BranchOut krijgt de netwerksite concurrentie uit een andere hoek: Google+.

Dit nieuwe initiatief van Google is weliswaar niet specifiek gericht op het netwerken voor een betere baan, maar zit indirect toch in het vaarwater van LinkedIn. Want Google+ maakt het gericht delen van (vak)informatie wel heel makkelijk. Google+ combineert het delen van bestaande content, mail, tweets, blogs, videoconferencing.

En met de verwachte integratie van de andere Google-services wordt Google+ alleen maar interessanter. Dat blijkt nu al voor professionals die graag via internet gevonden worden: de Google+-profielen staan bovenin de zoekresultaten van Google: boven Hyves, boven Facebook en boven LinkedIn.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 456 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?