De recruitmentsite van energienetwerk-beheerder Enexis zorgt voor de 'Beste digitale sollicitatie-ervaring'. Deze prijs is vandaag voor de zesde keer uitgereikt.
De recruitmentsite van energienetwerk-beheerder Enexis zorgt voor de 'Beste digitale sollicitatie-ervaring'. Deze prijs is vandaag voor de zesde keer uitgereikt.
Voor de 'Beste digitale sollicitatie-ervaring' heeft 'Digitaal-Werven' de online recruitment-inspanningen onderzocht van meer dan 400 werkgevers. Daarbij is niet alleen gekeken naar de recruitmentsite, maar ook naar de afhandeling van sollicitaties en de manier waarop de de werkgever aanwezig is in sociale media.
Daarbij hebben mystery guests daadwerkelijk gesolliciteerd bij de werkgevers en vragen gesteld via Facebook en Twitter.
Enexis: clean, maar niet kil
Naast winnaar Enexis waren dit jaar zes andere werkgevers genomineerd: CapGemini, Deloitte, Quinity, Tam Tam, Technische Unie en VUmc.
De top van de recruitmentsites blijkt redelijk stabiel. Deloitte en TamTam wonnen de prijs al eens; CapGemini, Quinity en VUmc waren al eerder genomineerd.
Des te opmerkelijk is het dat nieuwkomer Enexis dit jaar de prijs in de wacht sleept. "Het ontwerp is clean en eenvoudig, maar niet kil. De jury was positief verrast door veel eenvoudige, maar leuke, elementen die Enexis in de website verwerkt heeft", aldus het juryrapport.
"Zo kan een kandidaat via Linkedin kijken wie hij/zij bij Enexis kent, zit er een leuke game in, hebben de vacatures een vraag en antwoord eronder, staan heel handig de kernfeiten boven elke vacature en is de personalisatie overal doorgevoerd."
Maar ook bij Enexis kwam de jury een bekend gezicht tegen. Annelien Jordense, verantwoordelijk voor de recruitment bij Enexis, nam de prijs voor een tweede keer in ontvangst. Zij was namelijk ook medeverantwoordelijk voor het succes van de recruitmentsite van Reed Business, de allereerste winnaar van Digitaal-Werven.
Enexis mag ook van RecruitmentMatters
De zeven genomineerde recruitmentsites kregen dit jaar overigens niet alleen een bezoekje van Digitaal-Werven. Ook recruitmentblogger Marc Drees die bekend staat om zijn kritische gebruikerstesten, heeft de sites uitgebreid beoordeeld. Een opmerkelijk actie omdat Drees destijds met Bas van de Haterd het initiatief heeft genomen voor het Digitaal-Werven onderzoek.
Ook Marc Drees blijkt zich met zijn drie tests te kunnen vinden in de keuze van de jury. "Enexis is ook de eerste wervingssite die uitsluitend positief scoort in de drie tests. En ten aanzien van de e-mail haalt ze zelfs een score in de categorie Goed", aldus de recensie van Drees in Recruitment Matters.
Ook prijs voor Beste digitale sollicitatie-ervaring zelf
En tot slot: wat zegt zo'n prijs nou eenmaal? Ook dat is onderzocht. Het vakblad Werf& heeft bijna 100 vakgenoten gevraagd naar hun mening over de vakprijzen. Maar liefst 15 prijzen ontdekte Werf& in het vakgebied.
Volgens de ondervraagde vakgenoten zijn de Magneten van de SJP (Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie) de belangrijkste prijzen, op de voet gevolgd door de Beste digitale sollicitatie-ervaring.
En daarmee heeft de Beste digitale sollicitatie-ervaring nu ook zelf een prijs gewonnen. Want Werf& schrijft bloedserieus in een persbericht dat zij besloten heeft "‘Simply the Best’ prijzen uit te reiken aan de top 3 beste prijzen in ons vakgebied".
Zo mensen, nu weer aan het werk.