Bijna 4 procent minder personeelsadvertenties

Vakbladen incasseren grootste verlies.

In het eerste kwartaal van 2008 zijn minder personeelsadvertenties gepubliceerd. De daling bedraagt 3,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt Nielsen Media Research. Vak- en managementbladen lopen de meeste personeelsadvertenties mis.

Het aantal personeelsadvertenties in dagbladen en op internet daalde met 4 procent. Vak- en managementbladen incasseerden het grootste verlies, en moesten het met 10 procent minder personeelsadvertenties doen.

Negen van tien op internet
Negentig procent van de wervingsadvertenties staat op vacaturesites. Nielsen registreerde op internet 319.000 personeelsadvertenties met ongeveer evenzoveel vacatures.

Dagbladen hebben een aandeel van 6 procent, met 21.000 advertenties en 46.000 vacatures. Vak- en managementbladen hebben 3 procent van deze advertentiemarkt in handen, met 11.000 advertenties en 23.000 vacatures.

Van groei naar daling
De groei van het aantal personeelsadvertenties ging er in 2007 al een beetje uit. In het eerste kwartaal was er nog een groei van 39 procent, maar uiteindelijk werd 2007 afgesloten met een stijging van maar 3 procent in het vierde kwartaal.

In het eerste kwartaal van 2008 is nu dus geen sprake meer van groei, maar van een daling van het aantal personeelsadvertenties. Dat is de eerste keer in ruim drie jaar, volgens Nielsen.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?