Bloggers op het intranet zijn goed voor de productiviteit

Werknemers die op het intranet artikelen schrijven in weblogs, zijn goed voor de productiviteit van het bedrijf. Zelfs als ze schrijven over hun hobbies. Dat blijkt uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek. Zo'n vijf jaar geleden starten grote Amerikaanse bedrijven als General Motors, IBM, HP, Microsoft, Google met interne weblogs. Maar levert deze weblogs ook wat op? Om hier achter te komen, hebben drie Amerikaanse wetenschappers 15 maanden lang intensief 2.396 blog-schrijvers en -lezers gevolgd van een internationaal IT adviesbedrijf. Bloggen over werk en vrije tijd In hun onderzoek maken de Amerikaanse wetenschappers onderscheid tussen weblogs die werknemers schrijven over hun werk en over hun vrije tijd. Opvallend genoeg profiteren werkgevers het meest van interne bloggers als zij toestaan dat deze medewerkers niet alleen over hun werk schrijven, maar ook over wat hen daarbuiten bezighoudt. Werknemers blijken graag te lezen wat hun collega's in hun vrije tijd doen. Dat verstevigt de onderlinge band tussen medewerkers en maakt hen ook nieuwsgierig wat hun collega's over hun werk te melden hebben. Bedrijven die medewerkers verbieden om over hun hobbies te schrijven, merken dat het enthousiasme om over het werk te bloggen direct afneemt. Online communicatie versterkt offline Via weblogs weten medewerkers van elkaar van hen bezighoudt en maakt zichtbaar wie welke kennis heeft. Dat maakt de onderlinge communicatie soepeler en zorgt ervoor dat werknemers elkaar makkelijker weten te vinden en sneller samenwerken. "Online communicatie versterkt de offline communicatie", is de conclusie van de wetenschappers. Op langere termijn heeft dit een positieve invloed op de productiviteit van het bedrijf. Bedrijven die optimaal willen profiteren van bloggende werknemers, moeten hen de mogelijkheid bieden om niet alleen over hun werk, maar ook over hun vrije tijd te schrijven. Daarnaast is het belangrijk om de bijdragen van bloggers goed zichtbaar te maken. Hoe méér lezers bloggers hebben, hoe meer zij zich gestimuleerd voelen om interessante artikelen te schrijven. Meer lezen Meer over de resultaten van het onderzoek van Anindy Ghose (New York University's Stern School of Business), Param Vir Singh en Yan Huang (Carnegie Mellon) is te lezen in de paper 'A Structural Model of Employee Behavioral Dynamics in Enterprise Social Media'.

Werknemers die op het intranet artikelen schrijven in weblogs, zijn goed voor de productiviteit van het bedrijf. Zelfs als ze schrijven over hun hobbies. Dat blijkt uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek.

Zo'n vijf jaar geleden starten grote Amerikaanse bedrijven als General Motors, IBM, HP, Microsoft, Google met interne weblogs. Maar levert deze weblogs ook wat op?

Om hier achter te komen, hebben drie Amerikaanse wetenschappers 15 maanden lang intensief 2.396 blog-schrijvers en -lezers gevolgd van een internationaal IT adviesbedrijf.

Bloggen over werk en vrije tijd
In hun onderzoek maken de Amerikaanse wetenschappers onderscheid tussen weblogs die werknemers schrijven over hun werk en over hun vrije tijd.
Opvallend genoeg profiteren werkgevers het meest van interne bloggers als zij toestaan dat deze medewerkers niet alleen over hun werk schrijven, maar ook over wat hen daarbuiten bezighoudt.
Werknemers blijken graag te lezen wat hun collega's in hun vrije tijd doen. Dat verstevigt de onderlinge band tussen medewerkers en maakt hen ook nieuwsgierig wat hun collega's over hun werk te melden hebben.

Bedrijven die medewerkers verbieden om over hun hobbies te schrijven, merken dat het enthousiasme om over het werk te bloggen direct afneemt.

Online communicatie versterkt offline
Via weblogs weten medewerkers van elkaar van hen bezighoudt en maakt zichtbaar wie welke kennis heeft. Dat maakt de onderlinge communicatie soepeler en zorgt ervoor dat werknemers elkaar makkelijker weten te vinden en sneller samenwerken. "Online communicatie versterkt de offline communicatie", is de conclusie van de wetenschappers.
Op langere termijn heeft dit een positieve invloed op de productiviteit van het bedrijf.

Bedrijven die optimaal willen profiteren van bloggende werknemers, moeten hen de mogelijkheid bieden om niet alleen over hun werk, maar ook over hun vrije tijd te schrijven.
Daarnaast is het belangrijk om de bijdragen van bloggers goed zichtbaar te maken. Hoe méér lezers bloggers hebben, hoe meer zij zich gestimuleerd voelen om interessante artikelen te schrijven.

Meer lezen
Meer over de resultaten van het onderzoek van Anindy Ghose (New York University's Stern School of Business), Param Vir Singh en Yan Huang (Carnegie Mellon) is te lezen in de paper 'A Structural Model of Employee Behavioral Dynamics in Enterprise Social Media'.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 445 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?