Combinatievergoeding voor reizen en thuiswerken kan nog niet belastingvrij

Als het aan werkgevers ligt, blijven werknemers ook na de coronacrisis enkele dagen per week thuiswerken. Daarom moet de vaste reiskostenvergoeding op de schop en plaatsmaken voor een ‘waarjewerkt-budget’ voor reizen en thuiswerken. Dat budget moet dan wel, net als de huidige reiskostenvergoeding, belastingvrij vergoed kunnen worden. Dat kan nog nu niet binnen de huidige werkkostenregeling (WKR), terwijl werknemers de extra kosten ook niet van hun belasting mogen aftrekken. Het kabinet moet daar nu snel werk van maken, vinden de werkgevers.

Werkgeversorganisatie AWVN hield een ledenenquête waarin werkgevers aangeven dat thuiswerken een blijvertje is. Daarom adviseert AWVN aan werkgevers om een nieuw ‘waarjewerkt-budget’ in te voeren waarmee kosten worden vergoed voor zowel thuiswerkdagen als voor gereisde kilometers.

Er is ook wel wat haast bij, want vanaf 1 januari 2021 mag de vaste reiskostenvergoeding niet meer belastingvrij worden verstrekt, als werknemers meerdere dagen thuiswerken. Vanaf volgend jaar moet de reiskostenvergoeding worden berekend op het daadwerkelijke reispatroon. De vergoeding wordt dan lager, omdat werknemers op thuiswerkdagen niet reizen. Bovendien hebben werknemers op hun thuiswerkdagen ook geen recht meer op een vergoeding voor kleine kosten.

Twee dagen thuiswerken is nieuwe normaal
Bijna alle werkgevers (95%) verwachten dat medewerkers na afloop van de coronacrisis één of meerdere dagen thuiswerken. Twee dagen per week thuiswerken lijkt daarbij de norm.

Drie op de vier werkgevers overwegen daarom de bestaande vergoedingen voor mobiliteit en thuiswerken aan te passen. Hierbij wordt vooral gedacht aan de invoering van een thuiswerkvergoeding en een lagere woonwerkvergoeding. Werkgevers willen af van de vaste reiskostenvergoeding en willen alleen de daadwerkelijke gemaakte reizen vergoeden.

Vergoeding van twee euro per thuiswerkdag
Eén op de vijf werkgevers geeft nu al een thuiswerkvergoeding aan medewerkers, vooral bij organisaties met veel ‘kantoorwerk’ zoals de publieke sector (44%) en bij grotere organisaties vanaf 5000 medewerkers. De vergoeding bedraagt dan meestal 2 euro per werkdag. Probleem is wel, dat de thuiswerkvergoeding nu niet belastingvrij kan worden gegeven. De AWVN dringt er daarom bij het kabinet op aan om dit wel mogelijk te maken. 

Twee op de drie werkgevers bieden arbovoorzieningen aan voor het thuiswerken, zoals een bureaulamp of bureaustoel. 90% van de werkgevers biedt daarnaast computers, mobiele communicatiemiddelen en aanverwante apparatuur aan, zoals een beeldscherm of printer. Deze verstrekkingen zijn wel belastingvrij mogelijk.

Werknemers kunnen kosten ook niet aftrekken
Het instituut voor budgetvoorlichting Nibud heeft berekend welke extra kosten werknemers moeten maken voor thuiswerken. Bij een vijfdaagse werkweek, komen de extra kosten neer op 43,30 euro per maand, ongeveer 2 euro per werkdag. Dat laatste lijkt misschien een klein bedrag, maar op jaarbasis gaat het toch al gauw om 440 euro extra. En dat is voor veel mensen toch een aanzienlijk bedrag.

Werkgevers kunnen deze kosten nu niet fiscaalvriendelijk vergoeden, maar werknemers mogen deze kosten zelf ook niet aftrekken bij hun belastingaangifte. Tijdens de coronacrisis kunnen werkgevers wel iets meer vergoeden, omdat de vrije ruimte van de WKR tijdelijk iets hoger is geworden. Vooral kleinere werkgevers kunnen hierdoor meer doen voor hun personeel.

Berekening kosten thuiswerken
In de Nibud-berekening zitten de onderstaande componenten. Daarbij zijn niet de kosten meegenomen die werkgevers vaak voor hun rekening nemen, zoals computerapparatuur en telefoonkosten.

Extra kosten voor thuiswerken volgens Nibud

·         Elektriciteitsverbruik

·         Waterverbruik

·         Gasverbruik

·         Koffie/thee (6 kopjes per werkdag)

·         Wc-papier

·         Afschrijving van bureau en stoel


MIS NIKS: 
Abonneer je op de gratis Personeelsnet-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?