Comeback voor atv-dag?

Om werknemers aan het werk te houden en jongeren aan een baan te helpen, heeft Nederland in de jaren tachtig massaal atv-dagen ingevoerd. In dagblad Trouw bepleit econoom Paul de Beer een comeback van dit oude recept. Wel in een aangepaste vorm. Paul de Beer is hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens hem kunnen atv (arbeidstijdverkorting)-dagen ook nu weer massaontslagen en jeugdwerkloosheid voorkomen. In Trouw noemt hij dit een goed alternatief voor de ingewikkelde deeltijd-WW. Akkoord van Wassenaar De basis voor de arbeidstijdverkorting werd gelegd in het Akkoord van Wassenaar, dat werkgeversorganisaties en vakbonden sloten op 24 november 1982 (zie PDF met overeenkomst). In dit akkoord spraken de sociale partners af de lonen te matigen in ruil voor arbeidstijdsverkorting. Door korter te werken kon de werkgelegenheid over méér mensen worden verdeeld. De traditionele 40-urige werkweek is toen bij veel bedrijven en de overheid vervangen door een werkweek van gemiddeld 36 of 38 uur. Tijdelijke maatregel De econoom Paul de Beer vindt arbeidstijdverkorting ook nu nog bruikbaar. Maar dan als tijdelijke maatregel voor bedrijven en sectoren die door de recessie in de problemen zijn gekomen. Doel hiervan is mensen aan het werk houden die straks als de economie weer aantrekt, hard nodig zijn. Om daadwerkelijk de arbeidskosten voor de werkgever te verminderen, zullen werknemers in ruil voor korter werken wel salaris moeten inleveren, aldus De Beer. Voor de comeback van de atv-dag is overigens geen nieuw, centraal akkoord nodig. Vakbonden en werkgevers kunnen daar waar het nodig is, hierover afspraken maken per bedrijfstak of desnoods per bedrijf.

FNV demonstreert voor werkgelegenheidOm werknemers aan het werk te houden en jongeren aan een baan te helpen, heeft Nederland in de jaren tachtig massaal atv-dagen ingevoerd.

In dagblad Trouw bepleit econoom Paul de Beer een comeback van dit oude recept. Wel in een aangepaste vorm.

Paul de Beer is hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens hem kunnen atv (arbeidstijdverkorting)-dagen ook nu weer massaontslagen en jeugdwerkloosheid voorkomen. In Trouw noemt hij dit een goed alternatief voor de ingewikkelde deeltijd-WW.

Akkoord van Wassenaar
De basis voor de arbeidstijdverkorting werd gelegd in het Akkoord van Wassenaar, dat werkgeversorganisaties en vakbonden sloten op 24 november 1982 (zie PDF met overeenkomst).
In dit akkoord spraken de sociale partners af de lonen te matigen in ruil voor arbeidstijdsverkorting. Door korter te werken kon de werkgelegenheid over méér mensen worden verdeeld. De traditionele 40-urige werkweek is toen bij veel bedrijven en de overheid vervangen door een werkweek van gemiddeld 36 of 38 uur.

Tijdelijke maatregel
De econoom Paul de Beer vindt arbeidstijdverkorting ook nu nog bruikbaar. Maar dan als tijdelijke maatregel voor bedrijven en sectoren die door de recessie in de problemen zijn gekomen. Doel hiervan is mensen aan het werk houden die straks als de economie weer aantrekt, hard nodig zijn.
Om daadwerkelijk de arbeidskosten voor de werkgever te verminderen, zullen werknemers in ruil voor korter werken wel salaris moeten inleveren, aldus De Beer.

Voor de comeback van de atv-dag is overigens geen nieuw, centraal akkoord nodig. Vakbonden en werkgevers kunnen daar waar het nodig is, hierover afspraken maken per bedrijfstak of desnoods per bedrijf.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 459 exclusieve vakartikelen en 286 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?