Driekwart van academici in een verkoopfunctie wordt jaarlijks benaderd door een werkgever. Ook academische ICT’ers, marketeers en accountants worden vaak ´gehunt´.
Minst benaderde functiegroepen zijn verpleging/verzorging (17 procent) en facilitaire dienstverlening (22 procent). Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Steeds meer mogelijkheden voor ‘hunting’
Werkgevers gaan steeds vaker zelf op zoek naar talent. Door de opkomst van CV-databanken, search engines en social media wordt het steeds makkelijker om online personen te vinden en te benaderen. Opvallend is dat met name academici benaderd worden door werkgevers: de 8 meest benaderde doelgroepen hebben allemaal een WO-opleiding. Hoe hoger opgeleid, des te actiever de werkgever wordt om talent direct te benaderen.
Top 10 meest benaderde beroepsgroepen door werkgevers
De meest benaderde doelgroep is die van verkopers met een academische achtergrond. Van hen wordt jaarlijks driekwart eenmaal of vaker ‘gehunt'.
WO-Verkoop/commercieel/sales 75%
WO-ICT/automatisering 67%
WO-Marketing 67%
WO-Accountancy 63%
WO-Financieel-economisch 62%
WO-Inkoop 61%
WO-Directie-management 60%
WO-Technisch 60%
MBO-Cultureel 59%
HBO-Technisch 58%
Gemiste kans
“Lang niet altijd zijn overigens de beroepsgroepen die zich kenmerken door grote schaarste de meest benaderde doelgroepen. Opvallend is dat van alle HBO’ers techniek bijvoorbeeld 42 procent in een heel jaar geen enkele keer benaderd wordt. Dit is voor werkgevers een gemiste kans”, aldus Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. “
Top 5 minst benaderde functiegebieden
Verpleging/verzorging 17%
Facilitaire dienstverlening 22%
Administratief/secretarieel 22%
Onderwijs, opleiding geven 23%
Productie 24%