Regeerprogramma 2025: belangrijkste plannen voor HR

Vrijdag 13 september presenteerde het kabinet Schoof zijn langverwachte Regeerprogramma. Het lijvige document is een uitwerking van het hoofdlijnenakkoord dat coalitiegenoten PVV, VVD, NSC en BBB op 16 mei wereldkundig hebben gemaakt. Interessant voor HR-professionals zijn de punten in het regeerakkoord over de aanpak van arbeidsmarktkrapte. Het kabinet zet ook de bestrijding van schijnzelfstandigheid door en wil keuzes maken over activiteiten in onze economie, in relatie tot arbeidsmigratie. In dit artikel biedt Personeelsnet een overzicht van de belangrijkste maatregelen in het regeerprogramma voor HR-professionals, voor 2025 en de jaren erna.

Door Redactie Personeelsnet

Het nieuwe regeerprogramma zet hervormingen centraal die gericht zijn op het verhogen van werkzekerheid, het aanpakken van schaarste op de arbeidsmarkt en het creëren van een inclusieve en innovatieve economie. 

Meer vaste banen, minder schijnzelfstandigen
Werk vormt volgens het kabinet de basis van bestaanszekerheid en draagt bij aan zingeving en verbondenheid. Echter, de huidige regels zorgen ervoor dat niet iedereen kan profiteren van deze zekerheid, vooral flexwerkers. Het kabinet wil daarom dat meer mensen een vaste baan krijgen en de flexibilisering van de arbeidsmarkt terugdringen. Dit wordt bereikt door een wetsvoorstel dat de werkzekerheid van flexwerkers vergroot. Uitzendkrachten, oproepkrachten en tijdelijke werknemers krijgen daardoor meer bescherming, zodat ze niet tussen wal en schip vallen.

De Belastingdienst gaat vanaf 2025 strenger handhaven op schijnzelfstandigheid, zodat zelfstandigen niet ten onrechte als freelancers worden ingehuurd. Echte zelfstandigen blijven belangrijk voor de arbeidsmarkt en de economie. Het kabinet zet de plannen door voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers, zodat zij niet terugvallen op sociale uitkeringen als zij zouden uitvallen. 

Mkb-ondernemers krijgen meer ruimte
De lasten van kleine en middelgrote ondernemers worden verlicht door verschillende maatregelen. Zo wordt het voor deze ondernemers mogelijk om na een jaar ziekte van een werknemer de re-integratie in het tweede ziektejaar te richten op een andere werkgever.

Daarnaast wordt een loonsubsidie ingevoerd voor ondernemers die hun personeel tijdens crises tijdelijk minder werk kunnen bieden. Deze maatregelen moeten de wendbaarheid van bedrijven vergroten en ervoor zorgen dat ondernemers zich beter kunnen aanpassen aan onverwachte situaties.

Het kabinet voert lastenverlichtingen door voor het bedrijfsleven, zoals het terugdraaien van de verlaging van de mkb-winstvrijstelling, het terugdraaien van de afschaffing inkoop eigen aandelen, de verlaging van de renteaftrekbeperking vpb naar 25%, het terugdraaien van de verhoging van de CO2-heffing industrie en het terugdraaien van de verhoging van de Energiebelasting. Het kabinet vervolgt ook het onderzoek naar een fiscale regeling voor medewerkersparticipatie bij startups en scale-ups.

Koopkracht verbeteren en armoede aanpakken
Om de koopkracht van werkenden, uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden in balans te brengen, komt het kabinet met een evenwichtig koopkrachtpakket. Dit omvat onder andere een verlaging van de inkomstenbelastingtarieven en vereenvoudiging van de huurtoeslag, zodat werken aantrekkelijker wordt en meer mensen meer te besteden krijgen. Tegelijkertijd wordt kinderarmoede aangepakt door gerichte maatregelen voor kwetsbare groepen, zonder dat dit ten koste zou moeten gaan van de inkomens van middeninkomens.

Het kabinet wil het bestaande belasting- en toeslagensysteem hervormen. De focus ligt hierbij op het verlagen van de marginale druk, zodat (meer) werken loont. Dit betekent dat mensen die meer gaan werken, niet onevenredig veel meer belasting gaan betalen. Ook moet inkomensondersteuning eenvoudiger en begrijpelijker worden. 

Vergrijzing, arbeidsmigratie en innovatie
De dubbele vergrijzing en de stagnerende groei van het arbeidsaanbod stellen Nederland voor grote uitdagingen. Omdat immigratie geen structurele oplossing biedt, moeten bedrijven en de overheid inzetten op het verhogen van arbeidsproductiviteit en innovaties om met minder mensen meer te bereiken. Sectoren zoals de techniek, groene banen en digitale beroepen krijgen daarbij prioriteit, omdat daar de tekorten het grootst zijn.

Om de arbeidskrapte het hoofd te bieden, is het volgens het kabinet noodzakelijk dat bedrijven investeren in innovatie en arbeidsbesparende technologieën. Denk hierbij aan automatisering in de zorg door middel van kunstmatige intelligentie (AI). Ook wordt er vanuit de overheid gekeken naar manieren om de productiviteit in diverse sectoren te verhogen door samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en wetenschap. 

Het onderwijs klaarstomen voor de toekomst
De kwaliteit van het onderwijs is cruciaal om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken. Daarom werkt het kabinet aan een herstelplan voor de kwaliteit van het onderwijs, met focus op basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast krijgt digitale geletterdheid steeds meer aandacht, zodat jongeren goed voorbereid de arbeidsmarkt op kunnen.

Het kabinet wil af van het idee dat ‘hoger altijd beter is’. Het gaat erom dat iedere jongere terechtkomt op de opleiding die het beste past bij zijn/haar talenten. Daarbij ligt de nadruk op opleidingen die leiden naar beroepen waar een tekort aan personeel is, zoals in de zorg en techniek.

Vermindering van (Europese) regels, maar ook meer samenwerking
Ondernemers ervaren vaak regeldruk als een obstakel voor hun groei. Het kabinet streeft naar een merkbare daling van deze druk, onder andere door overbodige regels te schrappen en naleving te vereenvoudigen. Dit moet ervoor zorgen dat ondernemers zich meer kunnen richten op hun kernactiviteiten in plaats van bureaucratische rompslomp. Zo wil het kabinet geen extra Nederlandse regels meer verzinnen bovenop EU-regels en deze, waar mogelijk, gaan schrappen.

Maar Nederland blijft een handelsland en de Europese Unie speelt hierin nu eenmaal een sleutelrol. Geopolitieke spanningen zorgen echter voor oneerlijke concurrentie en complexe regelgeving voor ondernemers. Het kabinet benadrukt het belang van samenwerking binnen de EU en met internationale partners om eerlijke handel te bevorderen en een concurrerende economie te waarborgen.

Verhogen van duurzame arbeidsparticipatie
Het kabinet zet in op het verhogen van duurzame arbeidsparticipatie, onder andere door het terugdringen van ziekteverzuim en het stimuleren van mensen die nu niet werken, zoals ouderen, om weer aan het werk te gaan. Daarnaast wil het kabinet dat mensen meer uren gaan werken, zodat de arbeidsmarkt beter benut wordt. Maatregelen zoals flexibel werken en mantelzorgverlof moeten daarbij helpen.

Maatregelen voor de arbeidsmarktkrapte
Het kabinet wil samen met de samenleving een aanpak ontwikkelen voor de arbeidsmarktkrapte, gebaseerd op vijf lijnen: kwaliteit van werk, versterken van de economie, verhogen van productiviteit, stimuleren van arbeidsparticipatie en verbeteren van de matching tussen werkzoekenden en werkgevers. Deze brede arbeidsmarktagenda wordt uitgewerkt in samenwerking met sectoren, sociale partners en andere betrokkenen, onder meer via een top over arbeidsmarktkrapte.

Vijf maatregelen tegen arbeidsmarktkrapte van het kabinet Schoof

1. Verhogen van de kwaliteit van werk

Het kabinet wil de focus verschuiven van puur werkgelegenheid naar het verbeteren van de kwaliteit van werk, gezien de demografische veranderingen. Mensen in Nederland moeten een eerlijk loon, goede arbeidsomstandigheden en zekerheid over hun toekomst hebben. Dit bevordert innovatie en een efficiëntere arbeidsverdeling. Het arbeidsmarktpakket van het kabinet ondersteunt deze doelen.

2. Versterken van de economie

Om een sterke economie te waarborgen, moeten we zorgvuldig kiezen welk werk gestimuleerd wordt. Het kabinet onderzoekt subsidies, fiscale voordelen en regelgeving in het licht van schaarste op de arbeidsmarkt en verlaagt de regeldruk voor bedrijven. In sectoren zoals de zorg wordt verwacht dat het werk uitgevoerd wordt met de huidige werknemers en natuurlijke instroom. Het stopzetten van de groei van de Rijksoverheid helpt om de vraag naar arbeidskrachten te verminderen.

3. Verhogen van productiviteit door innovatie

Productiviteitsverhoging is een prioriteit, vooral door het stimuleren van innovatie en arbeidsbesparende technologieën, zoals AI in de zorg. Samen met sectoren wordt onderzocht hoe de productiviteit kan worden verhoogd, wat bijdraagt aan een innovatieve en inclusieve economie. Samenwerking met bedrijfsleven, wetenschap en onderwijs is hierbij essentieel.

4. Vergroten van duurzame arbeidsparticipatie

Het kabinet wil onbenut arbeidspotentieel aanboren en ziekteverzuim verminderen. Mensen die nog niet op de arbeidsmarkt zijn, zoals ouderen, worden gestimuleerd om deel te nemen. Het programma ‘Meer Uren Werkt!’ moet ervoor zorgen dat werkenden meer uren maken. Ook wordt het recht op flexibel werken gepromoot om werk en mantelzorg te combineren. Het kabinet vereenvoudigt het verlofstelsel door kort- en langdurend zorgverlof samen te voegen tot ‘mantelzorgverlof’.

5. Betere matching op de arbeidsmarkt

Het kabinet zet in op betere afstemming tussen werkzoekenden en werkgevers door één Werkcentrum per arbeidsmarktregio te creëren. Dit helpt bij het opleiden van mensen die bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen van Nederland. Er worden ook maatregelen genomen om studenten van alle leeftijden voor te bereiden op de arbeidsmarkt van nu en de toekomst.

 

MIS NIKS MEER: Schrijf je hier in voor de gratis HR-nieuwsbrief

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?