De Unie wil kilometervergoeding van 22 cent

Aangepaste vergoeding jaagt werkgevers niet op kosten.

Vakbond De Unie wil dat de fiscaal onbelaste kilometervergoeding van 19 naar 22 cent gaat. Volgens de vakbond houdt de overheid geen rekening met de gestegen brandstofprijzen en accijnzen, waardoor werknemers honderden euro’s per jaar mislopen.

Werknemers draaien volgens de bond zelf op voor de hogere kosten, die ze voor de baas moeten maken. De belastingvrije vergoeding van autokilometers wordt nu alleen aangepast aan de inflatie. Maar De Unie stelt dat de autokosten harder stijgen dan de inflatie.

De fiscaal onbelaste kilometervergoeding zou, gezien de kostenontwikkeling, niet 19 maar 22 cent per kilometer moeten bedragen, zo heeft de bond uitgerekend. Afhankelijk van het aantal te rijden zakelijke kilometers kan het koopkrachtverlies voor een werknemer in 2008 oplopen tot ruim 900 euro. Dat is een koopkrachtverlies van bijna 4 procent van een modaal inkomen.

Geen extra lasten
De Unie wil dat minister Bos van Financiën deze ‘systeemfout’ in de begroting van 2009 repareert. Dat kan zonder dat het de schatkist iets kost, omdat verreweg de meeste vergoedingsregelingen nu al niet hoger zijn dan de belastingvrije kilometervergoeding.

Voor werkgevers werkt een hogere vergoeding niet door in extra lasten, zoals premies voor werknemersverzekeringen en pensioenpremies. Voor hen is het daarom gunstiger een hogere kilometervergoeding te betalen dan dat de hogere kosten voor werknemers worden meegenomen in loonstijging, stelt De Unie.
Doorsturen:

Neem een abonnement en download 460 exclusieve vakartikelen en 311 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?