’Spiders’ zoeken het web af naar vacatures op websites van bedrijven.
De zorgsector, de bouw- en installatiesector en het Ministerie van Defensie maken het beste gebruik van het recruitmentgedeelte op de eigen website om personeel te werven. Dit blijkt uit het onderzoek van Intelligence Group en Yourfuture.tv.
Het belang van de eigen recruitmentsite neemt snel toe. Enerzijds om de organisatie onderscheidend te positioneren ten opzichte van de arbeidsmarktconcurrenten. Anderzijds omdat zoekmachines (spiders) steeds intelligenter worden en zo de beschikbare vacatures van een organisatie ook zichtbaar maken op vacaturesites, bijvoorbeeld op de onlangs opgerichte vacaturesite MegaJobs.nl.
Voorafgaand aan nagenoeg elke sollicitatie bekijkt de sollicitant de website van de mogelijk toekomstige werkgever. Niet alleen hoger opgeleiden doen dit, maar ook middelbaar opgeleiden. Onder lager opgeleiden neemt het belang van internet ook snel toe, maar onder deze groep zijn traditionele kanalen als het uitzendbureau en het huis-aan-huisblad ook nog zeer belangrijk.
De sectoren die het best uit het onderzoek naar voren komen zijn de zorgsector, de bouw-, onderhoud- en installatiesector op de voet gevolgd door de verschillende defensie onderdelen. Het arbeidspotentieel (zorgpersoneel, technisch personeel en personeel voor defensie) van deze sectoren is schaars. Het recruitmentgedeelte van de website wordt daarom intensief en uitgebreid ingezet als recruitmentinstrument om de inhoud van het werk, werksfeer en de opleidings- en doorgroeimogelijkheden nader toe te lichten. De vierde en vijfde plek worden ingenomen door respectievelijk de consultancy/advies- en de energiesector.