Flexwerker weinig betrokken door slechte behandeling
HR-beleid moet ook voor tijdelijke kracht kansen bieden.
Flexmedewerkers zijn minder betrokken bij hun werk dan medewerkers in vaste dienst. Dat komt doordat zij zich niet echt rechtvaardig behandeld voelen, vooral door hun tijdelijk leidinggevende. Een 'witboek' van uitzendbureau
Manpower, geeft tips aan bedrijven om de betrokkenheid van hun flexwerkers te vergroten.
Voor het onderzoek is de logistieke sector bekeken, omdat daar erg veel flexwerkers in bedrijven te vinden zijn. Het werd uitgevoerd de
Faculteit Management en Bestuur van de
Universiteit Twente. Het onderzoek besteedt speciale aandacht aan de groep flexwerkers uit Polen.
Ervaren rechtvaardigheid
Uit het onderzoek blijkt dat betrokkenheid vooral te maken heeft met ‘ervaren rechtvaardigheid’. Werknemers die vinden dat ze rechtvaardig worden behandeld, gaan zich meer betrokken voelen. Daardoor dragen zij ook beter bij aan de doelstellingen van de organisatie. Ze zijn gemotiveerder, werken sneller en beter en tonen meer loyaliteit met hun werkgever.
De gemiddelde betrokkenheid van alle medewerkers in de transportsector blijkt laag, maar is bij flexwerkers nog lager. Voor Poolse uitzendkrachten geldt dit nog eens extra. Dat ligt niet zozeer aan hén, maar vooral aan de werkgever, meldt het onderzoek.
Flexwerkers ervaren dat de werkgever ze minder rechtvaardig behandelen dan hun collega’s in vaste dienst, juist omdat ze uitzendkracht zijn. Zij voelen zich het meest achtergesteld als het gaat om arbeidsvoorwaarden, arbeidsinhoud, doorstroom en ontwikkeling en medezeggenschap.
Taak voor leidinggevende
Of werknemers zich rechtvaardig behandeld voelen, wordt vooral beïnvloed door zaken die zich dicht bij de werkvloer afspelen: heeft iedereen gelijke kansen om aangenomen te worden? En vindt de beoordeling op een eerlijke manier plaats?
Dat betekent dat een belangrijke rol is weggelegd voor de direct-leidinggevende, denken de onderzoekers. Als werknemers onrechtvaardigheid ervaren, projecteren ze dat vanzelfsprekend op de hele organisatie. Voor hen is dan de organisatie niet rechtvaardig, en dat werkt als een boemerang op hun betrokkenheid.
Zelfde behandeling
Het onderzoek beveelt werkgevers (niet echt verrassend) aan om flexwerkers net zo te behandelen als vaste medewerkers. Dat betekent luisteren, functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren en ontwikkelingsmogelijkheden bieden. Managers moeten daarvoor het HR-beleid rechtvaardig uitvoeren, ook richting flexwerkers.
De onderzoekers wijzen er verder op dat Poolse medewerkers een hoge arbeidsmoraal hebben. Maar werkgevers moeten dat niet verwarren met een vanzelfsprekende lange termijn-betrokkenheid. Want ook een Poolse werknemer vertrekt, als een andere werkgever betere kansen biedt.