'Geen verlink je vriendje voor een tientje'

Referral programma's noemt de een het. De ander spreekt van user generated headhunting. Personeelslog heeft eerder geschreven over een nieuwe trend om mensen te belonen als zij werving & selectiebureaus op het spoor zetten van geschikte kandidaten voor vacatures (Nieuw: vrienden headhunten). De grote vraag is: werkt het? Het bureau NEWPEOPLE bemiddelt voor marketing-, communicatie- en salesvacatures. Al vanaf de oprichting in 2001 maakt dit bedrijf gebruik van referrals. Via de internetsite kunnen mensen vrienden als kandidaat tippen voor een vacature. Als de kandidaat wordt geplaatst, krijgt de tipgever een cadeau. "In 2001 hebben we getest of geldbedragen beter werkten", zegt Ben Holewijn van NEWPEOPLE. "De conclusie toen was dat het niets uitmaakte. Juist omdat cadeautjes vriendelijker zijn, hebben we hier voor gekozen. Als je met geld gaat schermen, kom je snel in het circuit 'verlink je vriendje voor een tientje' terecht." Hoe werkt het? Zodra iemand via de site een kandidaat heeft aangedragen voor een vacature, ontvangt deze automatisch een emailtje. Zo weet deze dat hij of zij is getipt voor een vacature die het werving- & selectiebureau in portefeuille heeft. Als de kandidaat zelf al niet contact opneemt met het bureau, benadert NEWPEOPLE hem of haar. Naast de site heeft het bureau sinds kort zijn referral programma uitgebreid met een e-mail tool. Eens in de drie weken krijgen 12.000 mensen de belangrijkste vacatures in een nieuwsbrief gemaild. Zij kunnen per vacature direct reageren door zelf te solliciteren of door een kandidaat aan te dragen. De eerste keer heeft deze tool direct al zo'n 60 referrals opgeleverd. Zijn referral programma's dè manier om nieuw personeel binnen te krijgen? NEWPEOPLE's Ben Holewijn relativeert: "Wij zoeken professionals voor vernieuwende bedrijven in de branches ICT, telecom, internet en media. Ik kan me zo voorstellen dat het voor een gereformeerd verpleeghuis lastig is om op deze wijze de juiste mensen te vinden." Van de 80 kandidaten die NEWPEOPLE jaarlijks plaatst, komt overigens niet meer dan zo'n 15% met het bureau in aanraking via het beloningsprogramma. Met andere woorden: 85% van de plaatsingen is gewoon het resultaat van ouderwets headhunten. Holewijn: "We bellen mensen en vragen of ze interesse hebben in een andere functie. Als ze geen belangstelling hebben, vragen we of ze ons kunnen helpen met zoeken. Traditioneel werven via advertenties in print of online levert ons weinig tot geen kandidaten op." Lees ook: Referral programs: onderschat wervingsmiddel of enkel succesvol op Amerikaanse bodem (Expand) Nieuwe trend: 'user generated headhunting' (Adfo-log).

15% kandidaten geplaatst via vriendenReferral programma's noemt de een het. De ander spreekt van user generated headhunting.

Personeelslog heeft eerder geschreven over een nieuwe trend om mensen te belonen als zij werving & selectiebureaus op het spoor zetten van geschikte kandidaten voor vacatures (Nieuw: vrienden headhunten). De grote vraag is: werkt het?

Het bureau NEWPEOPLE bemiddelt voor marketing-, communicatie- en salesvacatures. Al vanaf de oprichting in 2001 maakt dit bedrijf gebruik van referrals. Via de internetsite kunnen mensen vrienden als kandidaat tippen voor een vacature. Als de kandidaat wordt geplaatst, krijgt de tipgever een cadeau.
"In 2001 hebben we getest of geldbedragen beter werkten", zegt Ben Holewijn van NEWPEOPLE. "De conclusie toen was dat het niets uitmaakte. Juist omdat cadeautjes vriendelijker zijn, hebben we hier voor gekozen. Als je met geld gaat schermen, kom je snel in het circuit 'verlink je vriendje voor een tientje' terecht."

Hoe werkt het? Zodra iemand via de site een kandidaat heeft aangedragen voor een vacature, ontvangt deze automatisch een emailtje. Zo weet deze dat hij of zij is getipt voor een vacature die het werving- & selectiebureau in portefeuille heeft. Als de kandidaat zelf al niet contact opneemt met het bureau, benadert NEWPEOPLE hem of haar.
Naast de site heeft het bureau sinds kort zijn referral programma uitgebreid met een e-mail tool. Eens in de drie weken krijgen 12.000 mensen de belangrijkste vacatures in een nieuwsbrief gemaild. Zij kunnen per vacature direct reageren door zelf te solliciteren of door een kandidaat aan te dragen. De eerste keer heeft deze tool direct al zo'n 60 referrals opgeleverd.

Zijn referral programma's dè manier om nieuw personeel binnen te krijgen? NEWPEOPLE's Ben Holewijn relativeert: "Wij zoeken professionals voor vernieuwende bedrijven in de branches ICT, telecom, internet en media. Ik kan me zo voorstellen dat het voor een gereformeerd verpleeghuis lastig is om op deze wijze de juiste mensen te vinden."
Van de 80 kandidaten die NEWPEOPLE jaarlijks plaatst, komt overigens niet meer dan zo'n 15% met het bureau in aanraking via het beloningsprogramma. Met andere woorden: 85% van de plaatsingen is gewoon het resultaat van ouderwets headhunten. Holewijn: "We bellen mensen en vragen of ze interesse hebben in een andere functie. Als ze geen belangstelling hebben, vragen we of ze ons kunnen helpen met zoeken. Traditioneel werven via advertenties in print of online levert ons weinig tot geen kandidaten op."

Lees ook:
Referral programs: onderschat wervingsmiddel of enkel succesvol op Amerikaanse bodem (Expand)
Nieuwe trend: 'user generated headhunting' (Adfo-log).

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?