Gezelligheid: de arbeidsvoorwaardentrend voor 2007?

Uit angst geen werknemers te kunnen aantrekken, zijn werkgevers in 2006 begonnen met het tegen elkaar opbieden. De arbeidsvoorwaarden worden steeds mooier: hoge salarissen (er was al een ICT-werkgever die kandidaten zelf het salaris liet invullen) en bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals twee lease-auto's voor een nieuwe werknemer). Onder de kop Werknemer gelokt met luxe giften heeft ook de Telegraaf de trend ontdekt. Verzekeraars adviseren werkgevers steeds vaker over de arbeidsvoorwaarden. In de krant komt Felix Tenniglo, directeur van Centraal Beheer Achmea en FBTO, aan het woord. Voor 2007 voorziet hij een trend waarin 'zachte arbeidsvoorwaarden' steeds belangrijker worden: "Sfeer, collegialiteit of een eventuele sabbatical worden vaak nog belangrijker gevonden dan een bonus." Overigens bleek al eerder dit jaar uit een onderzoek van de Intelligence Group dat na het salaris de werksfeer de belangrijkste arbeidsvoorwaarde is. Werknemers vinden dit belangrijker dan de inhoud van het werk of secundaire arbeidsvoorwaarden. Tegelijkertijd weten we dat de belangrijkste reden om bij een bedrijf weg te gaan, is een slechte leidinggevende. En veel medewerkers lopen eerder de benen uit hun lijf voor de juiste manager dan voor het bedrijf. Directeur Jean-Luc van der Horst van het IT-bedrijf Finalist IT Group heeft dit goed begrepen met zijn wervingsactie Mag ik je baas zijn? Via een filmpje maakte hij duidelijk wie de baas is en hoe gezellig het werken is voor zijn bedrijf. Voor veel bedrijven zal het niet makkelijk zijn om in de arbeidsmarktcommunicatie duidelijk te maken dat de werksfeer zo geweldig is. Bovendien kan dat per afdeling of per leidinggevende verschillen. Hoe maak jij duidelijk dat het bij jouw organisatie goed werken is? Door de rapportcijfers te melden uit medewerkertevredenheidsonderzoeken? Of door medewerkers zoveel mogelijk aan het woord te laten in de werving? Of kun je nog steeds nieuwe werknemers binnenhalen door te focussen op salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden?

Uit angst geen werknemers te kunnen aantrekken, zijn werkgevers in 2006 begonnen met het tegen elkaar opbieden. De arbeidsvoorwaarden worden steeds mooier: hoge salarissen (er was al een ICT-werkgever die kandidaten zelf het salaris liet invullen) en bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals twee lease-auto's voor een nieuwe werknemer).

Onder de kop Werknemer gelokt met luxe giften heeft ook de Telegraaf de trend ontdekt. Verzekeraars adviseren werkgevers steeds vaker over de arbeidsvoorwaarden. In de krant komt Felix Tenniglo, directeur van Centraal Beheer Achmea en FBTO, aan het woord. Voor 2007 voorziet hij een trend waarin 'zachte arbeidsvoorwaarden' steeds belangrijker worden: "Sfeer, collegialiteit of een eventuele sabbatical worden vaak nog belangrijker gevonden dan een bonus."

Overigens bleek al eerder dit jaar uit een onderzoek van de Intelligence Group dat na het salaris de werksfeer de belangrijkste arbeidsvoorwaarde is. Werknemers vinden dit belangrijker dan de inhoud van het werk of secundaire arbeidsvoorwaarden.
Tegelijkertijd weten we dat de belangrijkste reden om bij een bedrijf weg te gaan, is een slechte leidinggevende. En veel medewerkers lopen eerder de benen uit hun lijf voor de juiste manager dan voor het bedrijf. Directeur Jean-Luc van der Horst van het IT-bedrijf Finalist IT Group heeft dit goed begrepen met zijn wervingsactie Mag ik je baas zijn? Via een filmpje maakte hij duidelijk wie de baas is en hoe gezellig het werken is voor zijn bedrijf.

Voor veel bedrijven zal het niet makkelijk zijn om in de arbeidsmarktcommunicatie duidelijk te maken dat de werksfeer zo geweldig is. Bovendien kan dat per afdeling of per leidinggevende verschillen.
Hoe maak jij duidelijk dat het bij jouw organisatie goed werken is? Door de rapportcijfers te melden uit medewerkertevredenheidsonderzoeken? Of door medewerkers zoveel mogelijk aan het woord te laten in de werving? Of kun je nog steeds nieuwe werknemers binnenhalen door te focussen op salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden?

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 447 exclusieve vakartikelen en 302 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?