Het Nieuwe Werken: ook voor witte jassen en blauwe overalls

Het Nieuwe Werken is niet alleen mogelijk voor werknemers op een kantoor. Ook medewerkers in beroepen die gebonden zijn aan een vaste werkplek, bijvoorbeeld in de zorg en industrie, kunnen hiervan profiteren. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf!

Het Nieuwe Werken is niet alleen mogelijk voor werknemers op een kantoor. Ook medewerkers in beroepen die gebonden zijn aan een vaste werkplek, kunnen hiervan profiteren. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf!

Tem de tijd is het motto van de nieuwe campagne. Hiermee willen de initiatiefnemers van de campagne laten zien dat Het Nieuwe Werken niet alleen is weggelegd voor een beperkte groep bevoorrechte kantoorwerkers, maar ook voor werknemers in witte jassen en blauwe overalls.

Zelf werktijden bepalen
Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de werknemers graag zelf bepaalt wanneer hij of zij werkt. En volgens TNO is zelf hun werktijden bepalen voor medewerkers zelfs belangrijker dan thuiswerken.

Steeds meer werkgevers ontdekken de mogelijkheden van slim roosteren. Bijvoorbeeld door werknemers zelf binnen redelijke grenzen hun begin- en eindtijden van de werkdag te laten kiezen (zelfroosteren). Hierdoor kunnen medewerkers hun werk beter afstemmen op hun privé-leven en kunnen ze reizen op tijdstippen dat er geen lange files staan.
Voor de werkgever is dit slim roosteren niet alleen interessant vanwege de hogere medewerkertevredenheid en het lagere ziekteverzuim, maar ook omdat op deze manier de bedrijfstijden kunnen worden verlengd.

HNW ook in zorg en industrie
En met slim roosteren-varianten komt Het Nieuwe Werken ook in bereik van werknemers die gebonden zijn aan een werkplek; zoals personeel in de zorg en in de industrie. De Het Nieuwe Werken doe jezelf!-campagne speelt hier dit jaar op in door voorbeelden te laten zien van werknemers in witte jassen en blauwe overalls.

Daarnaast wordt het campagnethema Tem de Tijd ondersteund met een online 'Tijdmanager' die inzicht geeft in de balans tussen werk en privé, inclusief tips voor verbetering.

Week van Het Nieuwe Werken
Ook dit jaar zijn veel campagne-activiteiten geconcentreerd in de Week van Het Nieuwe Werken (12 tot en met 16 november); zoals workshops, masterclasses en excursies naar bedrijven die Het Nieuwe Werken al hebben ingevoerd.

Via de campagnesite kunnen werknemers en werkgevers gebruik maken van tips & tools en in contact komen met adviseurs die hen op weg helpen. Ook zijn er gratis hand- en e-books beschikbaar.

Meer over Het Nieuwe Werken:
Dossier Het Nieuwe Werken: HNW in vijf varianten.

Doorsturen:

Neem een abonnement en download 465 exclusieve vakartikelen en 303 actuele HR-instrumenten!

Wilt u als HR-professional ook niks meer missen op uw vakgebied?