Het trauma van 9/11 en andere rampen
Wat bedrijven kunnen doen voor hun werknemers als zij getraumatiseerd raken.
Een ramp kan organisaties pijnlijk treffen. Dat kan heel direct zijn, omdat werknemers (of hun familieleden) omkomen of ernstig gewond raken, maar ook indirect doordat contacten bij toeleveranciers of klanten getroffen worden. Ook bij de zeebeving in Azië zijn bedrijven in Nederland en België op deze manier betrokken. Sinds de aanslag op 11 september 2001, hebben organisaties geleerd hoe zij met dergelijke trauma's om kunnen gaan.
Net als de bij gevolgen van de tsunami, brachten de aanslagen in New York en Washington ook ontzetting, woede en angst. De wereld leefde mee met het kantoorpersoneel, de voorbijgangers, de hulpdiensten. Later bleken niet alleen de werknemers van getroffen organisaties getraumatiseerd. Ook in andere organisaties, ver weg van de Oostkust, leden werknemers aan trauma's. Hoe gaan organisaties in de VS hiermee om? Een overzicht in het teken van samenzijn en symboliek.
Verschillende Amerikaanse HR-sites hebben ideeën verzameld bij P&O-ers van bedrijven in de VS. Niet alle organisaties weten al zeker of en wat ze gaan doen. In ieder geval zijn veel organisaties van plan om hun medewerkers te vertellen dat hun veiligheid absolute prioriteit heeft. Andere, concrete plannen zijn er ook:
· Werknemers kleden zich op 11 september in de kleuren van de vlag: rood, wit en blauw
· Bedrijven sturen hun werknemers een brief met waardering voor hun inzet in het afgelopen jaar
· Organisaties zetten de TV aan, zodat werknemers tijdens hun pauze naar de herdenkingsceremonie kunnen kijken
· Bedrijven delen speldjes en vlaggetjes uit onder het personeel
· Managers lopen met hun medewerkers nog eens de ontruimingsprocedure door
· Sommige bedrijven nodigen sprekers uit en houden een groepsdiscussie
· Werkgevers gaan samen met de medewerkers ontbijten of lunchen
· Bedrijven geven tijd voor reflectie; mensen die dat willen mogen een dag vrij nemen
· Enkele bedrijven rond New York besteden de dag aan vrijwilligerswerk
· Organisaties maken duidelijk waar medewerkers met problemen terecht kunnen (zoals het bedrijfsmaatschappelijk werk)
Als een tragedie het bedrijf treft
Een tragedie kan ieder bedrijf treffen. Soms zijn het gebeurtenissen van buitenaf, maar het kunnen ook bedrijfsongevallen zijn, het overlijden van een collega of geweld op de werkplek. Wat doe je dan als bedrijf? Susan M. Heathfield geeft het volgende advies:
· Zorg voor de veiligheid van het personeel
· Laat mensen even op zichzelf tot rust komen
· Haal de mensen daarna bij elkaar om ze te informeren
· Geef mensen een taak, zodat ze daadwerkelijk kunnen helpen
· Zorg dat managers en P&O-ers beschikbaar zijn om te helpen
· Zorg voor hulpverlening en counseling
· Maak het omgaan met tragedies en tegenslag onderdeel van het opleidingsprogramma
Bij de links onder deze themabijdrage treft u het volledige artikel aan van Susan M. Heathfield. Verder ziet u links naar deskundige organisaties en artikelen over traumahulpverlening.