HR zet sociale media vooral in voor recruitment en arbeidsmarkt-communicatie. HR gebruikt deze media weinig voor communicatie met de huidige werknemers. Dat blijkt uit het HR & Social Media-onderzoek
HR zet sociale media vooral in voor recruitment en arbeidsmarkt-communicatie. HR gebruikt deze media weinig voor communicatie met de huidige werknemers.
Dat blijkt uit het HR & Social Media-onderzoek van Diana Russo en Inge Beckers. Volgens de onderzoekers mist HR hiermee kansen.
Uit het onderzoek blijkt dat sociale media bij een kwart van de organisaties op de HR-agenda staat. Bij 39% is het nog niet zover, maar is het wel 'onderwerp van gesprek'.
Ook blijken HR-medewerkers zelf actief op Yammer en andere interne sociale media, maar de HR-functie gebruikt deze kanalen nauwelijks.
Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie
HR-medewerkers weten sociale media vooral nuttig te maken voor voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Daarmee gaat het vooral om luisteren, zenden en informatie verzamelen. "De interactie en conversatie aangaan met potentiële medewerkers, alumni en andere doelgroepen scoort veel lager."
Voor communicatie met de huidige medewerkers worden deze kanalen weinig gebruikt.
"HR laat een heleboel onderwerpen liggen: medewerker engagement, HR-communicatie, personal development, e-learning, community based learning, verandermanagement", aldus de onderzoekers.
Grotere rol voor HR
De onderzoekers Diana Russo en Inge Beckers bepleiten een grotere rol voor HR bij sociale media.
"Niet in de laatste plaats omdat ons werk steeds digitaler wordt en dit een andere manier van samenwerken en communiceren met zich meebrengt. Dit maakt dat de gangbare organisatiestructuren disfunctioneel worden en traditionele samenwerkingsvormen minder passend. Het is aan HR om op dit soort ontwikkelingen actie te ondernemen."
Lees ook:
Interne social media: Vooral een hobby van Communicatie en vrijwilligers?