HR-manager moet meerwaarde leveren of vertrekken
P&O kan met talentmanagement veel bijdragen.
Topmanagers staan onder druk om meerwaarde te leveren voor het bedrijf. Grotere efficiency en effectiviteit van handelen staan daarom hoog op hun
to-do-lijstje. Ook de HRM-afdeling moet duidelijk bijdragen aan de waardevermeerdering. En als dat niet lukt, wordt de HR-manager ‘gewoon’ vervangen door een collega die meer met financiën opheeft. Een internationaal HR-adviesbureau,
IBM human capital management, signaleert deze trend.
Topmanagers hebben vaak als klacht dat de HRM-afdeling te veel met het ‘eigen’ werk bezig is, en te weinig met de winst van het bedrijf. Daardoor wordt de HR-manager niet als businesspartner gezien door het topmanagement.
Maar er is hoop. Want als de HR-afdeling meer kennis verzamelt over de bedrijfsvoering en de financiën, kunnen HR-professionals het management beter van advies dienen over de bijdrage van HRM aan de bedrijfsstrategie.
Slag om talent
Om echt van waarde te zijn voor de organisatie, kan de HR-afdeling zich het best richten op
talentmanagement. Negentig procent van de bedrijven ervaart dagelijks de strijd om talentvolle medewerkers, zo blijkt uit onderzoek. Het is dan ook niet gek dat acht op de tien bedrijven de slag om talent tot hun belangrijkste prioriteit maken.
Veel bedrijven proberen het probleem eerst met ‘technische’ oplossingen aan te pakken, zoals beter roosteren, ideeënmanagement (bijvoorbeeld via intranet) en andere programma’s voor werknemersparticipatie bij het oplossen problemen.
Integrale loopbaanstrategie
Maar de échte oplossing voor het probleem is een, door de top gedragen, integrale loopbaanstrategie. Deze moet meetbaar zijn, en gekoppeld worden aan de veranderingen die het bedrijf staan te wachten. De HR-afdeling kan de organisatie hiermee van grote waarde zijn.
De noodzaak voor een solide loopbaanstrategie blijkt volgens IBM human capital management duidelijk uit de volgende feiten:
Maar vier op de tien bedrijven weet welke kennis en vaardigheden (en dus talenten) de komende vijf jaar nodig zijn
Minder dan de helft van de bedrijven gebruikt kengetallen om de bijdrage van HRM aan de meerwaarde van het bedrijf te meten
Nog geen kwart meet consequent de bijdrage van opleidingen aan het bedrijfsrendement
Minder dan 40 procent van de bedrijven koppelt de hoogte van managementbonussen aan het realiseren van doelstellingen op het gebied van personeel